اخبار مدرسه مهندسی پزشکیبرق و الکترونیکپزشکیتجهیزات پزشکیمهندسی پزشکی

تصویربرداری و پردازش تصویر سه بعدی قلب

تصویربرداری-اشعه-ایکس-سه-بعدی،-پنجره-ای-رو-به-قلب-سالم

ضربان یک قلب سالم همچون یک مترونوم، دقیق است و خون سرشار از اکسیژن را به اندام ها و بخش های مختلف بدن می فرستند. اما اگر ریتم تیک تاک قلب تان منظم و یکسان نباشد، می تواند باعث انقباض نامنظم و عدم هماهنگی انقباض ماهیچههای آن و ممانعت از خون رسانی صحیح به بدن شود.اکنون دانشمندان دانشگاه منچستر تکنیک جدیدی را ابداع کرده اند که به آنها اجازه می دهد تصاویر سه بعدی با کیفیت بالا از قلب تهیه کنند. آنها امیدوارند که با این تصاویر بتوانند بر دانش و آگاهی خود از قلب افزوده و از بروز مشکلات قلبی در آینده فرد جلوگیری کنند. یک ضربان قلب معمولی، نتیجه همکاری بافت ماهیچه ای آن برای پمپاژ خون و بافت هادی آن است که همچون یک شبکه کابلی برای هدایت موج الکتریکی و ایجاد ضربان عمل می کند. قبل از این دانشمندان و پزشکان قادر به تهیه عکس های با کیفیت مناسب از بافت هادی نبودند و به همین دلیل در درک کامل ایرادهای آن با مشکل روبرو بودند. اما تصویر برداری اشعه ایکس سه بعدی  قلب به آنها اجازه می دهد که نگاهی دقیق به تمام سیستم بافت هادی داشته و مشکلاتی را که باعث ضربان قلب غیرعادی می شود، تشخیص دهند.در این شیوه عکسبرداری، محققان از یک اسکنر micro CT برای ثبت تصاویر قلبی که یُد دریافت کرده استفاده می کنند. آنها دریافته اند که بخش های هادی قلب به خوبی بخش های ماهیچه ای یُد را جذب نمی کند.

وهمین به آنها کمک می کند تا منبع الکتریسیته ای را که به قلب جهت انجام کار شوک می دهد، به خوبی متمایز و مشخص کنند.البته این تنها قدم های اول است، ولی می تواند زمینه ای برای تهیه مدل های کامپیوتری دقیق از ماهیچه های قلبی- عروقی (cardiovascular muscle) باشد. این مدل ها می توانند همچون نقشه ای باشند که به پزشکان منشا ضربان های نامنظم قلب را نشان می دهند. و در نهایت می تواند راهی برای درمان بهتر بیماری های قلبی باشد. برای مثال یکی از مشکلات مهمی که پزشکان هنگام جراحی قلب باید با آن دست و پنجه نرم کنند، احتراز از آسیب رساندن به بافت هادی است. اما هنگامی که بتوانند به صورت دقیق نقشه بافت هادی را ببینند، خیلی بهتر از پس مراقب و حل ایرادات آن بر می آیند.

سی تی انژیوگرافی قلبی (CARDIAC CT ANGIOGRAPHY )

 سی تی آنژیوگرافی کرونری چیست؟

به‌خاطر  برخی عوارض و مشکلات آنژیوگرافی تهاجمی وهمچین ترس و نگرانی‌هایی که برخی  بیماران از انجام آنژیوگرافیداشتند پزشکان تلاش کردند تا روشهای  دیگری را ابدا  کنند که برای بیماران مقبول‌تر و راحت‌تر باشد. سی تی آنژیوگرافی قلبی روشی جدید و نوپا وفعلا فقط روشی تشخیصی (بدون امکان مداخله درمانی)  برای بررسی شریان های مختلف ازجمله کرونری قلب بدون نیاز به آنژیوگرافی تهاجمی قلبی با  کاتتریسم شریانی (روش معمول فعلی) است . در این روش  با استفاده از اشعه ایکس با تکنیک سی تی اسکن با  فن‌آوری Multi-slice  و تزریق ماده حاجب ، الگوی جریان خون در شریانهای قلبی  تصویربرداری  می‌شود. امواج اشعه X از یک تیوپ چرخشی برای درست کردن تصاویر با برش مقطعی باریک ساطع شده، سپس تصاویر بدست آمده با کمک نرم افزار پیشرفته ای  تحلیل کامپیوتری و مجددا بازسازی سه بعدی شده و  به صورت تصویر سه بعدی ناحیه مورد نظر نمایش داده  می‌شوند. این تصویربرداری چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و اطلاعات بسیار مفیدی درباره آناتومی و  وضعیت  ساختمانهای داخلی قلب، آنومالی‌های مادرزادی و نیز عروق قلب به دست می‌دهد.

as

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا