اخبار مدرسه مهندسی پزشکیاخبار مهندسی پزشکی ایرانتازه های علم و فناوریتجهیزات پزشکی

چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ایران

نورون -مدرسه مهندسی پزشکی

 

سمپوزیوم نوروگیم

گیم، بازی رایانه ای، چگونه باید به آن نگاه کرد؟

برای بررسی آن چگونه باید عمل کرد؟

آیا گیم تنها از عوامل مخرب تشکیل شده است؟

اثرات منفی، مثبت بازی را چگونه باید بررسی کرد؟

نوروسیانس چیست؟

نوروسیانس، علم مرتبط با دستگاه عصبی مرکزی(مغز)، هر رفتار و عملکردی از ما بروز کند مرتبط با عکس العمل این بخش(مغز) می باشد .اگر در اثر رخدادی به روان و جسم ما جراحتی وارد شود، احساس افسردگی و درد می کنیم، مرکز تشخیص و ابراز این درد و احساس مغز شماست! نوروگیم، بررسی اثرات مثبت و منفی بازی های رایانه ای (حین و بعد از انجام بازی رایانه ای) بر روی هر فرد متفاوت از دیگری است چرا که تاثیر گزاری بازیهای رایانه ای به شاخص های متفاوت (سن ،جنس، مدت زمان بازی ، نوع بازی )بستگی دارد.

نورون،نورون های مرتبط با خشونت، نورون های ویژه ای هستند، جایگاه این نورون ها در مغز جایگاه ویژه ای است. پس اگر توسط هر پدیده ای (از جمله گیم) بتوان براین نورون ها تسلط پیدا کرد، آنگاه می توان فعالیت های آن نورون ها را تقویت و یا تضعیف کرد، به بیانی صریح تر می توان خشونت را در یک فرد افزایش و یا کاهش داد. رسانه ،عمده تفاوت گیم نسبت به دیگر رسانه ها (فیلم ، انیمیشن و آهنگ) فعال کردن بخش های حسی و حرکتی که نقش مهمی درتصمیم گیری در مغزدارد به نحوی که وقتی شما در حال انجام بازی رایانه ای هستید وضعیت مغز شما به حالت اکتیو در می آید. (آماده برای تصمیم گیری و ایجاد چالش فکری)

گروه نوروگیم در سال ۱۳۹۳ طی انجام بررسی علمی در سومین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ایران  نشان داد که بازی های رایانه ای بر خلاف نظر عامه مردم و گاه صاحبان دانش، می تواند برای ارتقای سطح سلامت فرد استفاده گردد. در این بررسی مسابقه بازی رایانه ای فوتبال PES2015 با حضور ۳۲ نفر از شرکت کنندگان در کنگره اجرا گردید. ثبت و نمایش برخط (آنلاین) امواج مغزی بازیکن ها در حین انجام بازی و نمایش عمومی اثرات رخداد های مختلف بر امواج مغزی در حین انجام مسابقه برای هر بازیگر بر جذابیت کار افزود. بعد از اتمام مسابقات با بررسی تست های بیولوژیک و عصب شناختی و همچنین تحلیل دقیق امواج مغزی در زمان بازی بر خلاف باور محققین امر، بازی PES2015 باعث ثبات استرس گردیده است(نتایج در یک مجله بین المللی به چاپ رسید.)، نتیجه حاصل نگرش جدید به بازی های رایانه ای جهت استفاده در جنبه های مثبت را تقویت می کند.

گروه نوروگیم بر آن است تا رویدادی دیگر را در چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ایران (در تاریخ ۲ تا ۴ دی ماه در مرکز همایشهای بین المللی رازی) برپا گرداند.

برنامه ریزی ها صورت گرفته توسط گروه در این ضمینه فعالیت ها را به دو بخش اصلی تقسیم نموده است.

اول: گردآوری متخصصینی که به گیم با نگاهی نو می نگرند و برگزاری نشستی علمی و بررسی اثرات نوین بازی های رایانه و همفکر و هم افزایی در مورد این پدیده

دوم: انجام مسابقه پژوهشی رایانه ای دیگر با سبک و روش دیگر برای بررسی اولیه شاخص های دیگر گروه نوروگیم امیدوار است در جهت نیل به جامعه ای پویاتر گامی مثبت برداشته باشد.

 

چهارمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ایران

زمان و محل برگزاری همایش:

۲ الی ۴ دی ماه ۱۳۹۴ – تهران دانشگاه علوم پزشکی ایران – مرکز همایش های بین المللی رازی – پنل نوروگیم

 

 

سمپوزیوم نوروگیم-مدرسه مهندسی پزشکی

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا