آشنایی با تجهیزات پزشکیآموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیتجهیزات اتاق عملتجهیزات پزشکیتعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

الکترو شوک NIHONKOHDEN

nihon kohden-iranianbme.com-آموزش کاربری

الکترو شوک NIHONKOHDEN

الکترو شوک NIHONKOHDEN سری tec 5500 ازانواع الکتروشوکهای قابل حمل می باشد.و قابلیت افزایش به مانیتورینگ ونمایش – LEAD ECG 5- و نمایش spo2, و co2 را دارا می باشد . در قسمت جلویی و بالایی الکتروشوک انتخاب کننده ژول خروجی ودکمه syncHoroNIzeD و دکمه شارژ و دکمه دشارژ موجود می باشد.

الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com

در قسمت پایینی. کانکتور مربوط به کابل EcG – کانکتور مربوط به کابل spo2 – کانکتور مربوط به co2 درپنل جلویی سه LED موجود می باشد که نمایش دهنده این وضعیت ها می باشد. پدلهای اکسترنال توسط کانکتور به قسمت جلویی و بالایی دستگاه متصل می شود. سمت چپ قسمت پرینتر- محفظه مربوط به باطری – محل قرار گیری SD CArt – پشت دستگاه نیز محل اتصال کابل برق و مشخصات مربوط به الکتروشوک ( برچسب گذاری الکترو شوک NIHONKOHDEN )

الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme-تعمیر الکتروشوک

 

تنظیمات (SETUP ) دستگاه الکترو شوک NIHONKOHDEN

در این سیستم می توان از برق ۱۱۰ – ۲۴۰ ولت و از باطری های قابل شارژ استفاده کرد وقتی الکتروشوک از برق جدا می شود سیستم بطور اتومات از باطری استفاده می کند. در این حالت وقتی باطری به صورت کامل شارژ شده باشد می توان با خروجی ۲۷۰ ژول تا ۷۰ بار شوک انجام داد.

باتری الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com

برای استفاده از پرینتر دستگاه بایستی ابتدا کاغذ مخصوص را در محل قرار داد. برای اینکار شستی بالایی رابه سمت بالا کشیده ودرب کوچک رابه سمت پایین خم می نماییم و کاغذ را درآن قرار می دهیم قسمت مدرج کاغذ روبه هد حرارتی و همچنین برای استفاده از SD-Cart بایستی آن رادر جای مخصوص خود که درسمت چپ دستگاه تعبیه شده است قرار دهید .

الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com-کالیبراسیون دستگاه الکتروشوک

پدلهای قابل استفاده در الکتروشوک NIHONKOHDEN پدلهای اکسترنال ,اینترنال و یکبار مصرف می باشند. پدلهای اکسترنال قابلیت استفاده در افراد بالغ و کودکان را داراست برای استفاده از پدل اطفال شستی روی پدل بزرگسال را به سمت داخل فشرده پدل را به سمت بالا بکشید.

الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com-انواع پدل های الکتروشوک

تمام پدلها توسط کانکتور به قسمت جلوی دستگاه وصل می شود در هنگام اتصال بایستی صدای کلیک شنیده شود در این هنگام اتصال انجام شده است برای جدا کردن کانکتور شستی روی کانکتور رابه سمت راست فشار داده و بیرون بکشید.

پدهای الکتروشوک یکبار مصرف توسط کانکتوری به الکتروشوک متصل می شود پدهای یکبار مصرف توسط کابل مخصوص به آدابتور وصل می شود .پدلهای اینترنال نیز توسط کانکتور به الکتروشوک متصل می شوند.

توجه : قبل از استفاده از الکتروشوک بایستی مطمئن شد تاریخ وساعت آن صحیح والکتروشوک تنظیم می باشد این تنظیمات قبلا توسط شرکت مربوطه انجام گرفته است.

انجام دفیبریالسیون به صورت دستی

توسط پدلهای اکسترنال , یکبار مصرف و اینترنال قابل انجام می باشد .در زمان شوک دادن ابتدا بایستی ECG LEAD تنظیم گردد. برای استفاده از پدلهای اکسترنال ابتدا ژل مخصوص را به پدلها مالیده و پدلها را در محل پدل رست می دهیم .

مراحل انجام دفیبریلاسیون دستی

 

نحوه شوک دادن به بیمار با الکتروشوک-iranianbme.com

۱ – انتخاب ژول خروجی که توسط سلکتور و به سرعت قابل انجام است

۲ – گذاشتن پدلها روی بدن بیمار ( APEX فضای بین دندهای پنجم روی خط میداگزیلاری سمت چپ و STRNUM فضای بین دندهای دوم زیر کلاویکول سمت راست )

۳ – فشردن دکمه شارژ که در این حالت صدایی از الکترو شوک شنیده و اعدادی روی مانیتور قابل مشاهده است که به ژول انتخابی مورد نظر خواهد رسید و در آنجا متوقف می شود درهنگام شارژ صدای بوق ممتد شنیده شده و این به آن معناست که دستگاه آماده شوک دادن به بیمار می باشد وقتی پدلها به خوبی روی بدن بیمار قرار می گیرد LED سبز رنگ روی پدل استرنوم روشن می شود که در این حالت می توان تخلیه انرژی را با فشردن همزمان دو دکمه موجود روی دو پدل انجام داد.

نکته :برای استفاده از پدهای الکتروشوک یکبار مصرف ابتدا آنها را روی بدن بیمار چسبانده سپس مراحل سه گانه را مانند مورد قبل به ترتیب انجام دهید.

پدلهای اینترنال الکتروشوک قابل استفاده در اعمال جراحی قلب باز می باشد این نکته بسیار مهم است که در استفاده از پدلهای اینترنال حداکثر سطح انرزی انتخابی ۵۰ ژول می باشد و بیشتر از آن قابل انتخاب نیست پس از قرار دادن پدلهای اینترنال درجای مناسب مراحل سه گانه ی شوک دادن به بیمار اجرا می شود .

توجه : در صورتی که پس ازشارژ کامل دستگاه از شوک دادن انصراف داده شود می توان باگذاشتن سلکتور روی DISARM انرژی موجود را تخلیه کنید اتفاقات مربوط به شوک دهی کاملا بر روی پرینتر مخصوص ثبت و ضبط می گردد. جهت استفاده از پرینتر دستگاه با فشردن دکمه پرینت نتیجه نهایی به صورت پرینت مشاهده می شود.

الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com-انواع مود های الکتروشوک

کاردیوورژن هماهنگ(SYCHORONIZED CARDIOVESION)

این مود توسط پدلهای اکسترنال , اینترنال , یکبار مصرف قابل اجرا است. در مود SYNCHORONIZED بایستی ابتدا الکترودهای مربوط به ECG را به بدن بیمار متصل نمود. کابل ECG به کانکتور مربوطه در جلوی دستگاه متصل شده پس از اینکه پدهای الکترودهای ECG (چست لیدها) به بدن بیمار چسبانده شد آنها را به سیم های الکترود متصل نمائید.

ECG LEAD را بر روی LEAD مناسب تغییر دهید. در این حالت با هر سه پدل می توان عمل شوک دادن به بیمار را انجام داد فقط در ابتدا بایستی کلید SYNG را روشن نمود که در این صورت بر روی مانیتور نمایش داده می شود سطح انرژی خروجی را تعیین کرده دکمه شارژ را زده و پس از شارژ دکمه ی دیس شارژ را فشار داده (طبیعتا این اعمال بعد از قرار دادن پدلها روی بدن بیمار صورت می گیرد.) در مورد پدهای یک بار مصرف و اینترنال نیز می توان مانند توضیحات قبل عمل کرد.

مود A E D) ATYOMATED EXTERNAL DEFIBRILLATION)

این مود فقط توسط پدهای یکبار مصرف قابل اجراست .در مود AED دستگاه بطور اتوماتیک ریتم ضربان قلب بیمار را آنالیز و اتوماتیک عمل شوک دهی را انجام می دهد.در این حالت ابتدا پدهای یکبار مصرف رابه بدن بیمار چسبانده و آن را به کابل آدابتور متصل نموده سلکتور را بر روی سیستم AED قرار داده در این مود دستگاه بطور اتوماتیک موج ECG بيمار را تحلیل و آنالیز و پس از تشخیص هر نقصانی در ECG بیمار توسط دستگاه عمل شوک انجام می شود.

پس از شوک دهی بار اول دستگاه بطور اتوماتیک دو دقیقه زمان به امدادگر داده تا عمل CPR را انجام دهد در غیر اینصورت مجددا شوک دهی بعدی توسط دستگاه با سطح انرزی انتخابی بالاتری انجام می گیرد یعنی از ۱۵۰ ژول به ۲۰۰ ژول افزایش می یابد . در مود AED تمامی مراحل شوک دهی را روی مانیتور دستگاه می توان مشاهده نمود.

مود PACEING

این مود فقط در الکترو شوک NIHONKOHDEN مدلهای TEC-5531 قابل اجراست . بعد از عمل شوک دهی اگر ریتم قلب بیمار تنظیم نباشد و یا اصطلاحا بیمار دچار BRADYCARDIA باشد یک تحریک الکتریکی سریع توسط پدهای یکبار مصرف از طریق قفسه سینه به بیمار منتقل میگردد. دو مود قابل ارائه در PACEING در سیستم الکترو شوک NIHONKOHDEN مدل TEC-5531 وجود دارد.

۱ – FIXEDMODE PACING

۲ – DEMAND PACING

 

مود FIXEDMODE

در حالت Fix ابتدا پدهای ECG (چست لید) به بدن بیمار متصل شده و بعد از آن به کابلهای ECG وصل شده و مراحل مربوطه انجام می شود.با فشردن کلید ECG LEAD تنظیم LED انجام شده .

در حالت FIX سلکتور را روی مود FIX قرار داده .تعداد وشدت جریان خروجی انرژی رااز روی قسمت فوقانی دستگاه تنظیم نموده (دکمه های بالایی افزایش وپایینی کاهش شدت وتعداد جریان خروجی را تنظیم می نماید ) قبل از اتصال پدها به بدن بیمار شدت جریان را روی صفر وبعد پدها را متصل کرده .سپس کابل مربوطه را به کابل ادابتور متصل نموده در این حالت دستگاه آماده استارت برای PACING می باشد در ادامه دکمه استارت وبعد OUT PUT PACING را بتدریج افزایش داده وقتی عمل PACING شروع شد چراغ مربوطه شروع به علامت دادن می کند افزایش شدت جریان خروجی در روی مانیتور قابل مشاهده است .

برای متوقف کردن عمل PACING مجددا کلید START /STOP را می فشاریم

مود DEMAND PACING

این مد زمانی انجام می گیرد که ضربان قلب بیمار کمتر از تعداد انتخابی باشد. در این وضعیت ابتدا اکسسوری های مربوطه را متصل نموده سپس شدت جریان را بر روی صفر قرار داده  و پدهای PACING به بدن بیمار متصل می شود. بعد از چسباندن پدهای یکبار مصرف به بدن بیمار آنها را توسط کانکتور به کابل آدابتور متصل مینمائیم حتما بایستی علامت PACING بر روی هر موج QRS نمایان شده باشد در این حالت موج QRS مرتبا توسط دستگاه چک می شود. اگر علامتی نمایان نشود مراحل زیر را دنبال می شود.

۱ – شکل موج ECG را توسط کلید SENCE تغییر داده

۲ – ECG LEAD را توسط کلید ECG LEAD تغییر داده

۳ – وضعیت قرارگیری الکترودها روی بدن بیمار را بررسی می کنیم

پس از مشاهده علامت PACING بر روی موج QRS دستگاه آماده START می باشد.

کلید START/ STOP را فشرده پیغامی بر روی مانیتور مشاهده می شود که علامت شروع PACING است تدریجا شدت جریان خروجی را افزایش داده تا به میزان مورد نظر برسد.

مانیتورينگ دفیبریلاتور (الکتروشوک) NIHONKOHDEN :

مانیتورینک الکتروشوک-الکترو شوک NIHONKOHDEN-iranianbme.com

الکتروشوک NIHONKOHDEN مدل TEC5500 قابلیت نمایش سه لید ECG و افزایش آپشنال آن به ۵ لید و نمایش SPO2 و co2 را داراست.پارامتر های مانیتورینگ برروی SCREAN قابل مشاهده است و صفحه ی نمایشگر قابلیت نمایش دو موج را به صورت هم زمان دارا است و spo2 و co2 بیمار را شرح می دهد و موج اول نشان دهنده ECG و موج دوم انتخابی است.

برای انتخاب موج دوم گزینه DATE/SCREAN در منوی SETUP تائید و گزینه های CASCADE یا SPO2 یا CO2 را انتخاب و تنظیم می نمائیم.

مود ECG MONITORING

در این مود کانکتور ECG را به محل مخصوص خود بر روی الکترو شوک NIHONKOHDEN و الکترودها را به بدن بیمار متصل نمائید. سلکتور را مقابل گزینه ی مانیتور قرار می دهیم در این مود میتوان ECG را با کلید LEADECG تغییر داد. برای تغییر حساسیت شکل موج ECG می توانیم کلید SENCE را فشار دهیم. سایر تنظیمات برای مود ECG قابل انجام در مود SETUP می باشد. برای شروع MONITORING در الکتروشوک سلکتور را مقابل مود مانیتور قرار می دهیم.

تست دفیبريلاتور جهت اطمینان از صحت عملکرد آن:

این عمل بایستی همه روزه انجام گیرد.برای این کار ابتدا مود BASIC CHECK را انتخاب کرده؛ بررسی اول جهت دیس شارژ انجام می شود .

برای شروع دکمه ی OK را فشرده تا ۲۷۰ ژول انرژی شارژ دستگاه انجام شده با فشار دکمه های دیس شارژ تخلیه صورت و چک های بعدی یک به یک انجام می شود. وقتی تمام بررسی اتمام یافت پیغام مربوط به کامل شدن بررسی ها مشاهده و نتیجه نهایی بر روی کاغد پرینتر ثبت می شود . زمان و تاریخ نیز در اینجا مشاهده می گردد اگر پیغامی غیر از بررسی صحیح نهایی مشاهده شد بایستی از بکارگیری دستگاه خودداری نموده و با نمایندگی مربوطه تماس حاصل گردد.

 

نگهداری پیشگیرانه دفیبریلاتور (الکتروشوک) :

دفیبریلاتور و متعلقات آن در برابر بسیاری از محلولهای نظافتی مقاوم هستند . جهت تمیز کردن آن می توان از محلول ۹۲% الکل یا محلول آب و صابون استفاده نمود .

پیشنهاد می شود که برای تمیز کردن دستگاه پدلها و کابل ها از یک پارچه نرم نمدار و محلولهای اشاره شده استفاده شود .

هیچ یک از قسمتهای دستگاه را در آب یا هر نوع مایع دیگر غوطه ور نکنید .

دستگاه را به هیچ وجه استریل ننمایید و بعد از هر بار استفاده باید با مراقبت زیاد پدلها را تمیز کرد.

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا