آشنایی با تجهیزات پزشکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیتجهیزات بیمارستانیتجهیزات پزشکیتجهیزات دندانپزشکیتعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکیمهندسی پزشکی چیست؟

تخت های الکتریکی

تخت الکتریکی-iranianbme.com-مدرسه مهندسی پزشکی ایران

گستره کاربرد تخت های الکتریکی :

دامنه کاربرد تختخوابها در تخت‌های الکتریکی بیمارستانی، میزهای درمانی، تخت‌های درمانی شناور، و تعدادی تختخواب‌های ویژه الکتریکی که جهت جلوگیری یا درمان دردهای فشاری یا سوختگی ها همراه با آزمونهای دیگر که برای این سیستم‌ها می‌باشد.

سطح ریسک تخت الکتریکی: کم تا متوسط

سطح ریسک: در مورد اغلب تخت‌های الکتریکی، این ریسک کم است و در مورد تخت‌های مراقبت ویژه این ریسک متوسط است

فاصله زمانی برای بازبینی دوره ای تخت های الکتریکی:

تخت‌های مربوط به بخش‌های مراقبت‌های ویژه، شامل تخت‌های گهواره‌ای (که به آن‌ها میزهای درمانی سینیتیک نیز می‌گویند)، فرم های چرخان تخت‌های مدور و تخت‌های درمانی شناوری دارای اتلاف هوای کم و دارای جریان هوا،که نیاز به بازبینی های بیشتری دارند.

در موارد فوق باید صرف نظر از بازبینی های اصلی که به صورت سالیانه صورت می‌گیرد، حداقل یک بار در سال، مورد بازبینی جزئی قرار گیرند.

بازبینی تخت های الکتریکی:

در اکثر بیمارستان‌ها، تخت‌های الکتریکی استفاده می‌شود. این تختها اگر خوب مورد استفاده و نگهداری قرار گیرند مدت طولانی مورد استفاده قرار خواهند داشت و مانع از هدر رفتن وقت پرستار خواهند بود.

همچنین باعث آسایش و راحتی بیمار نیز خواهند بود بازبینی دوره ای اینگونه تخت‌ها اصولاً به این خاطر که خطرات بالقوه الکتریکی دارند، ضروری است، موتورهای الکتریکی از خود جریان‌های الکتریکی نشت می‌دهند که این جریانات با بالا رفتن طول عمر موتورها و استفاده بیشتر از آن‌ها افزایش می‌یابد.

کابل‌های رابط، دو شاخه‌ها و دستگاه‌های کنترل که روی تخت ها قرار دارند، غالباً در معرض دستکاری شدن بوسیله بیماران و کارکنان بیمارستان قراردارند.

با انجام بازبینی های دوره‌ای از کلیه این تخت‌ها (تخت‌های الکتریکی و غیر الکتریکی) می‌توان اشکالات فنی قریب‌الوقوع و احتمالی را در مرحله‌ای که اصلاح آن‌ها نسبتاً آسان است، مشخص کرد.

(مثلاً ریل‌های این تخت‌ها را می‌توان قبل از اینکه خراب شوند و برای بیمار مشکل ایجاد کنند مورد بازبینی و تعمیر قرار داد. یا اینکه می‌توان یک قطب IV را قبل از اینکه ضرورت شدید به وجود آید، تعویض کرد.)

بازبینی تخت‌های الکتریکی باید متناسب با میزان اشغال بودن آن‌ها و همچنین هماهنگ با پرسنل پرستاری یاد دفتر باشد.

چنانچه تختی در زمانی که بازبینی آن فرا رسیده در اشغال بیمار باشد و نتوان بیمار را به مدت کمی که برای بازبینی لازم است ، از روی آن جابه‌جا کرد.

از بخش پرستاری بخواهید تا با بخش نگهداری تعمیرات راجع به زمانی که می‌توان بازبینی را صورت داد، مشورت نماید. در اغلب بیمارستان‌ها، وظیفه بازبینی و تعمیرات و نگهداری پیشگیرانه تخت‌های الکتریکی، بر عهده بخش مهندسی تأسیسات یا کارخانه است تا بخش مهندسی پزشکی- با این حال، از آنجا که این تختها دستگاههای پزشکی نیز محسوب می شوند. بسیار حایز اهمیت است که بازبینی آن‌ها به صورت دقیق و هماهنگ با بخش مهندسی پزشکی باشد.

 

هشدارهای ویژه هنگام بازبینی دوره ای:

در طول بازبینی، کلیه انگشت‌ها و لباس‌ها را از قطعاتی که در حال حرکت هستند، دور نگه دارید. هنگام انجام بازبینی قطعات و تنظیف و روغن‌کاری، برق دستگاه قطع باشد. هرگز زمانی که کنترل گرما در حال کار کردن هستند، به زیر تخت نروید. برخی کنترل گرما حتی پس از اینکه سوئیچ ها رها می‌شود، باعث حرکت پیوسته می‌شوند که این حرکت پیوسته می‌توانند باعث واردشدن آسیب‌های جراحتی شدید شوند.

دستورالعمل‌های کیفی:

۱-بدنه/ قاب دستگاه

۲-چرخها/ ترمزها

۳-دو شاخه برق اصلی

۳-کابل برق اصلی

۴-گلندها

۵-قطع کننده‌های مدار / فیوز

۶-کابل ها

۷-کانکتورها/ اتصالات

۸-کنترل‌ها /سوئیچها

۹-موتورها/ مکانیسم‌های حرکتی

۱۰-برچسب‌ها

۱۱-تجهیزات جانبی

۱۲-عملکرد محدودیت‌های لاک اوت/ کنترل های پرستار

۱۳-عملکرد و محدودیت‌های کنترل‌های بیمار

 

منبع:مهندسی پزشکی آتانا تجهیز آزما

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا