آشنایی با تجهیزات پزشکیآموزش اپراتوری تجهیزات الکترونیکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیبرق و الکترونیکتجهیزات اتاق عملتجهیزات پزشکیتعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

آموزش کاربری الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱

الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱-مدرسه مهندسی پزشکی

آموزش کاربری الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱

مشخصات کاربری الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱ 

الکترو كوتر ERCO مدل  2001

۱ – کلید روشن خاموش : با زدن این کلید به سمت بالا دستگاه روشن می گردد . لامپ سیگنال بالای کلید وضعیت کلید را بیان می کند .

۲ – لامپ سیگنال روشن بودن دستگاه : روشن بودن این لامپ نشانه آن است که دستگاه آماده کار است .

۳ – کلید انتخاب حالت : این کلید سه حالته برای انتخاب سه حالت کارکرد بکار می رود :

  • حالت Cut يا برش : وقتی کلید ۳ در این وضعیت قرار داده شود امواج مداوم RF از الکترود ساطع شده که مخصوص برش است . مقدار توان خروجی دستگاه در این حالت با سلکتور چرخان ۵ قابل تنظیم است .
  • حالت C & C : در این حالت امواج RF ساطع شده از الکترود فعال مقطع بوده ، لذا علاوه بر برش ، انعقاد صورت می پذیرد . با چرخاندن سلکتور ۵ ضریب تاج موج تغییر می کند . لذا عمل انعقاد کاملا تحت کنترل خواهد بود . در حالت C & C سلکتور ۴ از کار می افتد .
  • حالت COAG : با قرار دادن کلید ۳ در این وضعیت ، دستگاه یک موج مقطع RF از خروجی خود ساطع می کند که ضریب تاج آن ثابت است . با تغییر دادن سلکتور ۴ دامنه موج و در نتیجه موج خروجی تغییر می کند .

۴ – سلکتور دامنه موج RF : با گراندن آن دامنه موج RF ساطع شده افزایش و کاهش می یابد . به عبارت دیگر توان خروجی دستگاه را می توان کنترل کرد . توان خروجی اثر بسیار مهمی در امر جراحی برقی دارد . این سلکتور تنها در حالت Cut و COAG فعال است .

۵ – سلکتور تغییر ضريب تاج موج : وقتی حالت کارکرد دستگاه C&C انتخاب شود، با چرخاندن آن ضریب تاج موج تغییر می کند ، لذا عمق انعقاد در دیواره برش تحت کنترل این سلکتور است .

۶ – LED زرد رنگ : روشن بودن این لامپ مبین آن است که دستگاه در حالت برش یا Cut است.

۷ – LED زرد رنگ : روشن بودن این لامپ بیانگر حالت C&C است .

۸ – LED سبز رنگ : این لامپ نشانه قرار گرفتن دستگاه در حالت انعقاد می باشد .

۹ – کلید انتخاب دو حالت تک قطبی و دو قطبی : این کلید ۲ حالته وضعیت دستگاه را از حالت تک قطبی به دو قطبی تغییر می دهد .وقتی کلید در حالت دو قطبی قرار گیرد ، لامپ سیگنال مربوطه روشن شده و ژنراتور دو قطبی به کار می افتد . در این حالت با بهره گیری از یک سیم رابط و الکترود مخصوص (قلم بایپلار) می توان به روش دو قطبی جراحی را انجام داد .

۱۰ – LED زرد رنگ : روشن بودن این لامپ مبین کارکرد دستگاه در حالت دو قطبی می باشد .

۱۱ – ولوم صدا : سیستم ERCO-2001 به یک مدار هشدار دهنده مجهز است و در مواقعی که اتصال صفحه خنثی با دستگاه قطع گردد ، ضمن متوقف کردن خروجی هشدار نیز می دهد . شدت صدای بلندگو را با این ولوم می توان کنترل کرد .

۱۲ – محل اتصال فیش الکترود فعال تک قطبی

۱۳ – محل اتصال PP(پلیت)

۱۴ – LED قرمز رنگ : روشن بودن آن مبین عدم اتصال صحیح PP(پلیت) به دستگاه است ، لذا علاوه بر صدای هشدار دهنده LED نیز روشن می شود و این امکان را می دهد که بدون سیستم صوتی وضعیت اتصال را به طور مستمر تحت نظر داشت .

۱۵ – محل اتصال فیش الکترود فعال تک قطبی

۱۶ – فیش اتصال پدال پايی : با اتصال پدال به این مادگی می توان عمل قطع و وصل جریان RF را با پا انجام داد .

۱۷ – فیش دو قطبی : این فیش مخصوص اتصال سیم رابط دو قطبی به دستگاه است.

۱۸ – فیوز : در پشت دستگاه تعبیه شده است .

راه اندازی و آزمون عملکرد سیستم الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱ :

مراحل زیر در راه اندازی و آزمایش ERCO-2001 گام به گام بایستی مورد بررسی قرار گیرد .
۱ – دو شاخه ورودی دستگاه را به برق ۲۲۲ ولت وصل کرده و کلید ۱ را در وضعیت ON قرار دهید . در این حالت لامپ ۲ روشن می شود .
۲ – با روشن شدن دستگاه یک آژیر ممتد تولید شده که همراه با روشن شدن لامپ ۱۴ می باشد و این هشداری است که در مورد عدم اتصال PP(پلیت) با دستگاه فعال می شود.
۳ – با اتصال PP به فیش ۱۳ آژیر ممتد قطع و لامپ ۱۴ خاموش می گردد .
۴ – جهت انتخاب نحوه کارکرد دستگاه در دو حالت تک قطبی و دو قطبی از کلید ۹ استفاده نموده که با انتخاب حالت دو قطبی لامپ ۱۲ روشن می گردد .
۵ – حالت دو قطبی : ابتدا فیش پدال پایی را وصل نموده و فیش الکترود فعال دو قطبی(قلم بایپلار) را در ۱۷ قرار دهید . برای قطع یا وصل نمودن موج RF می توانید از پدال پایی استفاده کنید .( برای برقراری موب RF روی پدال فشار دهید .) کنترل قدرت RF بوسیله سلکتور ۴ انجام می گردد . هنگام کارکرد در این حالت لامپ ۸ روشن می شود .
۶ – حالت تک قطبی :
الف – Cut : کلید انتخاب ۳ را در وضعیت Cut قرار دهید . الکترود فعال مخصوص تک قطبی را در فیش ۱۵ یا ۱۳ قرار دهید . هنگام استفاده از این حالت لامپ ۶ روشن می شود . برای کنترل قدرت خروجی می توانید از سلکتور ۵ استفاده کنید .
ب – C&C : کلید انتخاب ۳ را در وضعیت C&C قرار دهید . الکترود فعال مخصوص تک قطبی را در فیش ۱۳ یا ۱۵ قرار دهید . هنگام استفاده از این حالت لامپ ۷ روشن می شود . برای کنترل قدرت خروجی می توانید از سلکتور ۵ استفاده کنید .
ج – COAG : کلید انتخاب ۳ را در وضعیت Coagolation بگذارید و الکترود فعال را در فیش ۱۳ یا ۱۵ قرار دهید . هنگام استفاده از این حالت لامپ ۸ روشن می شود . برای کنترل قدرت خروجی می توان از سلکتور چرخان ۴ استفاده کرد .

۷ – ولوم صدا : ERCO-2001 هشدارهای صوتی خود را با تن های مختلف ایجاد می نماید . شدت صدا را با ولوم صدای ۱۱ می توان کنترل نمود .

مسائل ايمنی کار با الکترو كوتر ERCO مدل ۲۰۰۱ :

۱ – موقع تمیز کردن دستگاه همیشه سیم اتصال آن را از برق جدا سازید . بدنه دستگاه را با پارچه نم دار یا آغشته به آب صابون تمیز کنید . توجه کنید که آب به داخل سیستم نفوذ نکند ، زیرا این امر موجب اتصالی در دستگاه می شود . از تمیز کردن سیستم با مواد شیمیایی آتش زا جدا خودداری نمایید .
۲ – سالانه از طریق تماس با نماینده فروش نسبت به کالیبراسیون دستگاه اقدام نمایید .
۳ – در محیطی که گازهای قابل اشتعال وجود دارند از دستگاه استفاده نکنید ، زیرا قوس الکتریکی ساطع شده از دستگاه انفجار ایجاد می کند .
۴ – در طول عمل بخصوص عملهای شکم و صدری معمولا پوست بیمار در محلی که به موج اتصال دارد به علت آغشته شدن به خونابه و سایر مواد و خشک شدن بعدی آنها به مرور تماس الکتریکی اثر با PP کم شده لذا جراح حس می کند که به توان بیشتری برای عمل نیاز دارد . افزایش تدریجی این توان مخاطراتی را در پی دارد که از آن جمله اند :
الف – سوختن موضعی پوست در محل تماس با PP .
ب – اگر دفعتا بر اثر حرکت خیس شدن ، تماس موج با پوست کاملا بر قرار شود ، توان بالای دستگاه در محل برش یا انعقاد ضایعات ناخواسته را در عمل بوجود می آورد ، لذا از وظایف تکنسین اتاق عمل است که دائما مراقب اتصال صحیح PP با بدن باشد و توصیه می شود در فواصل معین نسبت به تمیز کردن سطح موج و بدن بیمار اقدام شود .
۵ – معمولا اتاق های عمل را با میکروجت یا Atomizer ضد عفونی می کنند . ابر حاصل از این دستگاه به تمامی اطراف نفوذ می کند ، لذا در حین ضدعفونی دستگاه را با یک لایه پلاستیک بپوشانید . در ضمن مراقب باشید که بخار مواد ضدعفونی آتش زا نباشد زیرا وجود چنین بخاراتی خطر انفجار را در موقع جراحی برقی به دنبال دارد.

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا