آشنایی با تجهیزات پزشکی

آشنایی با تجهیزات پزشکی ل-م

آشنایی با تجهیزات پزشکی ل-م

لیست زیر شامل تجهیزات پزشکی می باشند که با حروف ل و م شروع شده است.

نام فارسی نام لاتین دسته
توضیحات
لامپ UV (ضد عفونی کننده) Germicidal germicidal تجهیزات پزشکی این لامپ ها جهت کاهش غلظت قطرات هوای انتقال یافته که شامل میکروارگانیسم  ها در محیط می باشند ، به کار گرفته می شوند .این تیوپ های بخار جیوه عموما  شبیه لامپ های فلورسنت میباشند و جهت جلوگیری از گسترش پاتوژن ها به کار  می روند . به خصوص مایکوباکتری هایی که باعث بیماری سل ( توبرکلوزیس )  می گردند به کار می روند . این لامپها به شکل سقفی _ دیواری و یا به صورت Duct  به کار می روند .
لیزر آرتروسکوپی Arthroscope تجهیزات پزشکی از این نوع لیزر در عملهای مربوط به مفصل استفاده می شود
لیزر آرگون Argon تجهیزات پزشکی لیزرهای گازی بایون آرگون که فعالیت متوسطی دارند.اساس انتشار طول موج ها بین  ۴۸۸ و ۵۱۴ نانومتر (آبی-سبز) است این لیزرها در مد موج پیوسته بکار گرفته میشوند.
لیزر ارولوژی urological laser تجهیزات پزشکی لیزرهایی که در عملهای اورولوژی استفاده می شود
لیزر اگزایمر Excimer تجهیزات پزشکی برای تحویل انرژی به رگها و از بین بردن مناطق گرفته شده در رگ طراحی شده است  و شامل ژنراتور لیزر Excimer و یک سیستم تحویل که خود شامل فیبر نوری و یک کانتر  میباشد.
لگن شور بخار خود مولد steam generator bed pan washers تجهیزات پزشکی این نوع لگن شو دارای دستگاه تولید بخار بوده و مستقل از سیستم بخار مرکزی بیمارستان کار می کند
لگن شور بخار مرکزی central تجهیزات پزشکی این نوع لگن شو از طریق سیستم مرکزی بخار تغذیه می کند
لامل پاتولوژی pathology تجهیزات پزشکی بسیار نازک و معمولا به شکل مستطیل در اندازه های مختلف وجود دارد.
لیزر پوست و زیبایی skin laser تجهیزات پزشکی در عملهای پوست و زیبایی از این نوع لیزر استفاده می شود
لنز تثبیت عینبیه iris fixation تجهیزات پزشکی از جنس پلاستیک هستند و جهت ثابت کردن عینبیه چشم بکار گرفته میشوند این لنزها به جای لنزهای طبیعی انسان جایگذاری میشوند.
لنز  تثبیت کپسول عدسی iridocapsular litation تجهیزات پزشکی عموماً از پلاستیک درست شدند و هم عینبیه و هم کپسولهای عقبی چشم ر تثبیت میکنند.
لاندری laundry equipment تجهیزات پزشکی مجموعه تجهیزات و وسایل مورد استفاده در شستشو و اتو کردن البسه و ملحفه بیمارستانی
لامپ UV تشخیصی Diagnostic تجهیزات پزشکی این لامپها طراحی شده اند تا تابش در طول موج بین ۳۸۰-۱۰۰ نانو متر را انتشار دهند . این لامپها عموما دارای تیوپهای بخار جیوه با فشار پایین می باشند . آنها اغلب موارد  استفاده قرار می گیرند تا جرم محیط را کاهش دهند .تعدادی از آنها در میادین تست  طیفی کاربرد دارند .
لنز چمبر پشت چشم ocular posterior تجهیزات پزشکی لنزهای داخل چشمی که عموماً از پلاستیک ساخته شده و در چمبر عقبی چشم کاشته میشود.
لنز  چمبر جلو چشم ocular anterior chamber تجهیزات پزشکی لنزهای داخلچشمی که عموماً از پلاستیک ساخته شده و در چمبر جلویی چشم کاشته میشود.
لیزر دای Dye تجهیزات پزشکی یک لیزر ویژه که با استفاده از یک محیط لیزری کننده مایع ارگانیک تولید لیزر می نماید و در چشم پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
لنست نمونه گیری دستی manual تجهیزات پزشکی ابزاری برای ایجاد شکاف کوچک جهت خارج شدن اندکی خون
لیزر دی اکسید کربن CO2 تجهیزات پزشکی لیزر گازی با دی اکسید کربن که فعالیت متوسطی دارند و در طول موج ۶۰۰،۱۰ نانومتر  (قرمز) بکار گرفته میشوند و در مدهای پالسی و موج پیوسته بکار گرفته میشود و  انرژی لیزر میتواند از طریق یک هند پیس به بافت تحویل داده شود.این لیزرها برای  ایجاد شکاف دز جراحی مورد استفاده قرار میگیرند و رگ های خونی کوچک را می بندند  برای جراحی میکروسکوپی بکار گرفته میشوند همچنین جهت پروسه های  لاپاروسکوپی، آندوسکوپی و در بیماریهای پوستی و تومورهای پوست کاربرد دارند.
لامپ هالوژنی رفلکتوری reflector تجهیزات پزشکی وسیله ای با یک منبع نور که یک طیف پیوسته نور را تولید می کند (نور سفید) (لامپهای تنگستن – هالوژن) این لامپها نور را متمرکز کرده وجهت استفاده بهینه از تابش نور استفاده می گردد
لکه گذاری ساترن بلات southern blot تجهیزات پزشکی در سال ۱۹۷۵ Ed southern روشی از بلاتینگ را ابداع کرد که به نام خود او ثبت شد.  در این روش DNA سلولهای یوکاریوتی با آنزیمهای اندونوکلئاز محدودگر هضم می شوند  و قطعات حاصله توسط الکتروفورز در ژل آگاروز جداسازی شده و سپس بطور  مستقیم به کاغذ نیتروسلولز منتقل می شوند.DNA متصل شده به کاغذ ، با RNA  لیبل شده و با باز واحد هیدروژن رادیو اکتیو مجاور شده تا در صورت وجود سکانسهای  مکمل ، هیبرید مورد نظر تشکیل شود. وجود هیبرید با فلوروگرافی یا اتورادیوگرافی  مشخص می شود.
لام سرولوژی serology تجهیزات پزشکی لامهای معمولا توگود که برای تستهای سرولوژی بکار می رود.
لگن شور شیمیایی chemical bed pan washer تجهیزات پزشکی ماشین شستشوی لگن با استفاده از مواد شیمیایی
لیزر عروق و واریس vessel  and varis laser تجهیزات پزشکی از این لیزر برای سوزاندن بعضی از عروق در پاهایی که مبتلا به واریس هستند استفاده می شود
لیزر کم توان پزشکی و فیزیوتراپی theraputic laser تجهیزات پزشکی از این نوع لیزر در بخشهای فیزیوتراپی استفاده می شود
لیزر گوش – حلق و بینی ENT laser تجهیزات پزشکی از این نوع لیزر در عملهای ENT استفاده می شود
لاپاروسکوپ laparoscope تجهیزات پزشکی از طریق یک روزنه مصنوعی  در دیواره شکمی برای مشاهده و تشخیص و درمان بافتهای حفره های شکمی به کار گرفته می شود
لارینگوسکوپ Laryngoscope تجهیزات پزشکی آندوسکوپی برای بررسی حنجره ، نمونه برداری از بافت یا کواگولاسیون موضعی
لارینگوسکوپ اتوماتیک Auto laryngoscopes تجهیزات پزشکی دستگاه معاینه گوش- حلق -بینی- که از یک منبع نور ویک ذره بین به شکل اتوماتیک استفاده میکنند.
لارینگوسکوپ ساده laryngoscope تجهیزات پزشکی دستگاه معاینه گوش – حلق -بینی
لامپ  های مرتبط با دندانپزشکی lamp تجهیزات پزشکی وسیله ایجاد روشنایی یونیت و یا ابزار کار نظیر لایت کیور
لگن استیل bed pan تجهیزات پزشکی لگن های استیل جمع آوری مایعات بدن در بخشهای مختلف بیمارستانی
لگن خرد کن bed pan destroyer تجهیزات پزشکی دستگاه از بین برنده لگنهای بیمار یک بار مصرف. لگنهای مورد استفاده در این دستگاه از جنس کاغذ فشرده ضد آب هستند
لنز تماسی داخل چشمی Internal Contact lens تجهیزات پزشکی این لنزها به شکل دائمی در چشم کاشته میشوند آنها معمولاً به شکل طبیعی بکار گرفته و بینایی مفیدی را ذخیره میکنند. عموماً از پلاستیک ساخته شده و برخی از آنها برای انکسار صحیح بدون برداشتن لنزهای طبیعی قبلی بکار گرفته میشوند.
لنز داخل چشم برای کاتراک و اصلاح دید intraocular lenses for cataract تجهیزات پزشکی مانند شیشه و پلاستیک به شکلی که پروتزهای نور را از هم جدا و میزان بینایی چشم انسان را افزایش دهند. لنزها ممکن است در ساختارهای مختلفی بکار گرفته شوند که یا مستقیم داخل چشم (لنز تماسی) یا به صورت اینکه در چشم کاشته شوند (داخل چشمی)
لنز مربوط به قسمت قدامی چشم posterior internal lens,eye تجهیزات پزشکی لنزهای داخل چشمی که در قسمت داخل قرار می گیرند
لوازم جانبی تصویربرداری بر مبنای اشعه ایکش accessory تجهیزات پزشکی لوازم جانبی  سیستمهای رادیوگرافی
لوگو، تجهیزات آموزشی ، تصویری و وسایل بازی LOGO تجهیزات پزشکی یک سری قطعات که جهت آموزش باید با ترتیب خاص کنار هم قرار گیرد
لوله مسی یو کندانسور U type copper pipe تجهیزات پزشکی جلوگیری از برگشت مایع به کمپرسور
لوله های ادراری urinary tubes تجهیزات پزشکی لوله های ادراری مصنوعی برای بازسازی مسیرهای معیوب
لومبار درناژ (تیوب تخلیه ضایعات لومبار درناژ) Lumbar Drainage تجهیزات پزشکی لوله ای برای تخلیه ضایعات کمری
لیزر (تجهیزات درمانی لیزر) laser تجهیزات پزشکی تفاوت لیزر در محیط تولید کننده آن، طول موج، توان، مدکاری و نحوه عمل  لیزر(تماسی یا غیر تماسی) است . یک دستگاه لیزر پزشکی دارای یک منبع پمپاژ،  آیینه برای تقویت پرتو کریستال یا گاز که تحریک میشود تا نور ایجاد کند و سیستم های  هدایت پرتو لیزر به عمل مورد نظر است دو مد اصلی لیزر دارد در حالت اول مد موج  پیوسته تا زمانی که دستگاه روشن است پرتو روی بافت اثر میکند حالت دوم مد  پالسی در هر چند ده هزار ثانیه انرژی لیزر در مدت کوتاهی ارسال میگردد . لیزرهای  ND, HO, ER, YAG, ER, GR:YAGدارای مد پالسی بوده وباقی موج پیوسته دارند.
لامپ هالوژنی معمولی usual تجهیزات پزشکی وسیله ای با یک منبع نور که یک طیف پیوسته نور را تولید می کند (نور سفید) (لامپهای تنگستن – هالوژن)
لکه گذاری نوردزن بلات northen blot تجهیزات پزشکی در این روش RNA را به غشاء نیترو سلولزی متصل می کنند.RNA به مقدار خیلی کم  به کاغذ نیتروسلولز متصل می شود . اما در صورتی که به کاغذ نیترو سلولز گروههای  (DBM) Diazo Benzyloxy Methyl اضافه شود در آن حالت ، اتصال RNA از کاغذهای  حاوی DBM استفاده می شود روش کار همان ساترن بلات است.
لیزر یاگ- نیدینیوم Nd:YAG تجهیزات پزشکی لیزرهای حالت جامد که در طول موج ۰۶۴،۱ نانومتر (تردیک مادون قرمز) بکار گرفته  میشود. گاهی اوقات طول موج دیگر (مثل ۳۱۹،۱ نانومتر) بکار گرفته میشود و در  مدهای mode-locked ، switched پالسی و موج پیوسته استفاده میشوند و از طریق  یک فیبرشیشه ای نوری به بدن تحویل میشود.این لیزرها در امواج پیوسته معمولاً به  کار گرفته میشوند و عمدتاً برای برش یا تبخیر و یا لخته شدن بافتهای عمیق کاربرد  دارند انرژی لیزر نفوذ کرده و توسط آن جذب میگردد و در جراحی های آندوسکوپی و  لاپاروسکوپی استفاده میشوند.
لامپ یونیت halogen lamp تجهیزات پزشکی لامپ معمولی جهت روشن نگه داشتن یونیت
ماشین شستشوی ابزار tools washing machines تجهیزات پزشکی دستگاه شستشوی ابزار و وسایل
میکروسکوپ اتمی STM تجهیزات پزشکی قادر است اجسام را تا ۱۰۰ میلیون برابر درشت تر کند مهمترین وجه تمایز آن با دیگر  میکروسکوپها این است که هیچ موج نوری و غیر نوری در آن مورد استفاده قرار  نمی گیرد پس هیچ نوع عدسی در ساختار stm بکار نرفته است محدودیتی را که  سایر میکروسکوپها در رابطه با طول موج و میزان k  دارند، ندارد.
میکروتیتراسیون اتوماتیک Automatic تجهیزات پزشکی عمل تیتر نمودن در مقیاسهای دقیق را بر اساس میکرو لیتربه شکل اتومات انجام می دهد.
میکروسکوپ نوری استریوزوم Stereo Microscope تجهیزات پزشکی در دسته میکروسکوپهای نوری هستندبا دوعدسی چشمی که  سه بعدمختلف را جهت دیدن جسم فراهم میکند درشت نمایی خیلی کوچک(معمولا بیشتر از ۶۰x نمیشود) و مشاهده نمونه با استفاده از چندین روش کنتراست مانند زمینه تاریک وفاز کنتراست  صورت میگیرد اغلب این میکروسکوپها قابلیت زوم را دارندبدون اینکه در فوکوس یا  فاصله درمحدوده معینی تغییری حاصل شود این میکروسکوپها برای دیدن سه  بعد متفاوت از نمونه های بزرگ ویا زنده مورد استفاده قرار میگیرد
ماشینهای شستشو اولتراسونیک ultrasonic washing amchine تجهیزات پزشکی ماشین شستشوی ابزار با استفاده از سیستم اولتراسوند
محیط کشت بافت Tissue تجهیزات پزشکی محیطی که شرایط را برای رشد سلولها فراهم می کند.
: مواد ترمیمی بافت نرم وعضلات muscles تجهیزات پزشکی یک بافت مصنوعی جهت پیوند
مانیتورینگ علائم حیاتی بدساید Bed side تجهیزات پزشکی یک مانیتور که درروی یک پایه کنار تخت بیمار نصب می شود و علائم فیزیولوژیکی بیمار را نشان می دهد
محفظه دستکش دار بی هوازی aerobic تجهیزات پزشکی اتاقک های محفوظ از هوایا چمبرهای پر شده از مخلوط گازهای اکسیژن آزاد که به  پرسنل آزمایشگاه اجازه میدهد تا به شکل روزانه نمونه ها را کشت داده ورشد آنها را مشاهده وانکوبه وکشت تحت شرایط بی هوازی صورت گیرد .جنس آنها معمولا به شکل استیل ضد زنگ وارکلیک و یا یک پلاستیک انعطاف پذیر مثل ونیل موجود است. این چمپرها با دستکش هایی که به دیواره آنها چسبیده واجازه دسترسی به اجزای  داخل چمپر را زمانی که می خواهیم شرایط بی هوازی باشد را قرار میدهد.
مواد ترمیمی استخوان،  پر کننده filler تجهیزات پزشکی پرکننده های بیولوژیکی خاص که در عملهای ارتوپدی استفاده می شوند
میکروسکوپ جراحی مغز واعصاب پرتابل surgical microscope-portable تجهیزات پزشکی این میکروسکوپ با یک پایه چرخدار قابل جابجایی در اتاق عمل می باشد
مانیتورینگ علائم حیاتی پرتابل portable تجهیزات پزشکی مانیتورینگ قابل حمل با حداقل پارامترهای حیاتی که بدون اتصال به برق یا باطری عمل می کند
میکروسکوپ جراحی گوش و حلق و بینی پرتابل portable ENTsurgical microscope تجهیزات پزشکی این میکروسکوپ با یک پایه چرخدار قابل جابجایی در اتاق عمل می باشد
میکروسکوپ جراحی چشم پرتابل portable ophthalmic surgical microscope تجهیزات پزشکی این میکروسکوپ با یک پایه چرخدار قابل جابجایی در اتاق عمل می باشد
میکروسکوپ نوری پلاریزه polarize تجهیزات پزشکی میکروسکوپی است که نور از طریق فیلتر مورد تجزیه قرار گرفته و نور با شرایط خاص  به لام مورد مطالعه برخورد می کند که در بحثهای ایمونولوژی و سرولوژی وجود دارد .
مواد ترمیمی پوست skin تجهیزات پزشکی پوست مصنوعی از جنس پلیمر که در سوختگی ها به عنوان پیوند استفاده می شود
ماساژ حرکتی mobile massage equipment تجهیزات پزشکی تجهیزات مورد استفاده برای ماساژ که در آن معمولاً از روش فشردن بدن به همراه لرزش استفاده می شود.
ماساژ فشار پایین low pressure massage device تجهیزات پزشکی این وسیله که عموما از فشارهای پنوماتیک استفاده می نماید جهت ماساژهای عضو در مقطع خاص برای فیزیوتراپی مورداستفاده قرار می گیرد.
ماشین شستشوی تخت و برانکارد bed and trolly washing machine تجهیزات پزشکی وسیله شستشوی انواع ترالی ، تخت و برانکارد
میکروسکوپ نوری تداخلی interference تجهیزات پزشکی از نوع میکروسکوپهای نوری هستند که بوسیله تداخل بین نور عبوری از جسم ونوری  که از مسیرباز عبور میکند   انجام میشود دراین روش نور عبوری از منبع را پلاریزه کرده  وبه دوشعاع تقسیم میکند این دو شعاع در یک جهت با اختلاف ناچیز حرکت کرده از  شئ عبور ومجددا با هم ترکیب میشودواختلافی درمسیر  نوری دیده میشود مانند  (اختلاف در شدت ورنگ )این میکروسکوپها قادرند بر روی نمونه ها وهمچنین بخشهای  کوچک غیر رنگی با کنتراست خوبی بکار گرفته شوندودر بخشهای هماتولوژی  سیتو لوژی وباکتریولوژی کاربرد دارد.
میکروسکوپ جراحی چشم eye تجهیزات پزشکی برای استفاده ی اختصاصی در جراحی چشم کاربرد دارد.
ماشینهای شستشوی البسه و ملحفه دو درب two door washing machine تجهیزات پزشکی ماشین شستشوی دارای دو درب بارگیری و تخلیه جهت شستشوی البسه و ملحفه عفونی
میکروسکوپ دیجیتال Digital تجهیزات پزشکی دوربینهای دیجیتالی که برروی لنز میکروسکوپ نصب شده و تصویربرداری دیجیتال را بر عهده می گیرد
میکروسکوپ نوری زمینه روشن bright field تجهیزات پزشکی جز ئ میکروسکوپهای معمولی که منبع نور آن از لامپ تنگستن یا هالوژن استفاده میشود.
میکروسکوپ نوری زمینه سیاه dark field تجهیزات پزشکی میکروسکوپی است که با فیلتر شرایط مخصوص را برای مطالعه لام فراهم می آورد  برای بررسی حرکت باکتریها از جمله اسپیروکت ها ( ترپونماپالیدم عامل مولد بیماری  سفلیس ) و اسپریل ها استفاده می شود ، در بحث ایمونولوژی استفاده می گردد .
مانیتورینگ علائم حیاتی سانترال central تجهیزات پزشکی یک مانیتور مرکزی که اطلاعات و پارامترهای حیاتی چنددستگاه را در خود نگهداری و نمایش می دهد. معمولا این دستگاه در ایستگاه پرستاری نصب می شود
میکروسکوپ جراحی مغز واعصاب سقفی surgical microscope-stable تجهیزات پزشکی پایه این میکروسکوپ به سقف متصل می شود
میکروسکوپ جراحی گوش و حلق و بینی سقفی ENT surgical microscope تجهیزات پزشکی پایه این میکروسکوپ به سقف متصل می شود
میکروسکوپ جراحی چشم سقفی ophthalmic surgical microscope تجهیزات پزشکی پایه این میکروسکوپ به سقف متصل می شود
میکروتوم بدون یخچال سورتمه ای sledge تجهیزات پزشکی این دستگاه حجیم بوده و خصوصا” در گذشته برای برش بافت های سخت و بزرگ مورد  استفاده قرار می گرفت.این میکروتوم عموما” بر روی میز قرار گرفته و چاقوی بلندی  دارد که مدرج بوده و بر حسب منحنی و زاویه های مختلف قابل تنظیم است بزرگترین  مشکل این دستگاه کار آهسته ان است.
مراقبت (سیستمهای مراقبتی) Security system تجهیزات پزشکی وساییل بصری که برای مراقبتهای درون بیمارستان به کار می روند
مواد ترمیمی استخوان، قابل جذب absorbent تجهیزات پزشکی مواد قابل جذب که پس از تزریق، در طول مدت مخصوصی جذب استخوان شده و شکل می گیرند
میکروتوم بدون یخچال لغزشی sliding تجهیزات پزشکی این نوع میکرو توم تیغه به موازات محور افقی حرکتی رو به جلو وعقب دارد یا بعبارت دیگر بافت ثابت است و تیغه برنده میکروتوم بصورت متحرک میزان مورد نیاز را برش میدهد.
ماشین مچ دست wrist spool تجهیزات پزشکی وسیله ای به شکل استوانه چوبی یا فلزی که بیمار آنرا در دست گرفته و حرکات خمشی مچ دست را انجام می دهد.
ماموگرافی mammography تجهیزات پزشکی روش مخصوص رادیوگرافی از پستان است که از پرتوهای X با انرژی بسیار پایین (lowdose ) استفاده میشود.کلاً جهت ارائه اطلاعاتی در مورد مرفولوژی ، آناتومی طبیعی- پاتولوژی پستان کاربرد دارد.
مانیتور تصویربرداری در دندانپزشکی monitor تجهیزات پزشکی نمایشگر قابل اتصال به دوربینهای دهانی به منظور تبدیل خروجی تصویر دروبین به ابعاد قابل نمایش. معمولا این وسیله در کنار یونیت نصب می شود
مانیتور حرکت چشم(تجهیزات تشخیصی چشمی) Eye movement,monitoring تجهیزات پزشکی مانیتوری جهت حرکت چشم مورد استفاده قرار میگیرد.
مانیتورهای تخصصی  ام آر آی specialized MRI monitor تجهیزات پزشکی مانیتورهای تخصصی دستگاه MRI
مانیتورهای تخصصی سی تی اسکن specialized CT monitor تجهیزات پزشکی مانیتورهای مخصوص دستگاههای سی تی اسکن
مانیتورینگ عصب حین عمل Nerve locator تجهیزات پزشکی عصب یابی که بر مبنای امواج اولتراسوند  کار می کند
مایع گلاس ایونومر لایت light vitremer liquid تجهیزات پزشکی نوعی مایع گلاس ایونومر که با ترکیب شدن با پودر گلاس ایونومر امکان ایجاد ماده خمیری شکل جهت ترمیم دندان را فراهم می آورد و در پخت شدن ماده موثر است
متان تنفسی CH4 تجهیزات پزشکی این آنالایزرها جهت تعیین میزان متان در نمونه بازدم طراحی شده اند و نتیجه آنها نیز  بصورت  ppm بیان می شوند. این آنالایزرها بسته به نوعشان ازمتدهای  الکتروشیمیایی یا گاز کروماتوگرافی استفاده می کنند.بیشتر این آنالایزرها می توانند  هیدروژن و یا دی اکسید موجود در نمونه تنفس (بازدم) را تعیین کنند.آنالایزر متان غالبا برای تشخیص بازده تجزیه باکتریولوژیکال کربوهیدراتها و جذب نامطلوب در روده کوچک  که بدلیل رشد بیش از حد باکتری ها می باشد.
متعلقات  تجهیزات مصرفی لابراتوری دندانپزشکی attachment تجهیزات پزشکی – چسباندن، مرتبط کردن، همراه ساختن ۲- وسیله ای مکانیکی برای گیر و ثبات پروتز های دندانپزشکی.
متعلقات و لوازم جانبی تصویربرداری بر مبنای امواج الکترو مغناطیسی MRI accessories تجهیزات پزشکی متعلقات و لوازم جانبی مربوط به دستگاه MRI
محلول های  adhesive adhesive solution تجهیزات پزشکی محلولهای چسبنده
محلول های fixation fixated solution تجهیزات پزشکی محلولهای ثابت کننده
مسواک انگشتی brush تجهیزات پزشکی با آن قبل از عمل زیر ناخن را برس می زنند
میکروسکوپ جراحی مغز واعصاب Neurology تجهیزات پزشکی میکروسکوپ اتاق عمل با قابلیت انعطاف و حرکت بالا که برای جراحی مغز و اعصاب استفاده میشود.
مکان یاب ریشه اندو root locator تجهیزات پزشکی دستگاهی که به وسیله آن می توان از مکان واقع شدن ریشه و اعصاب دندان اطلاع حاصل نمود
منبع تغذیه الکتروفورز power supply تجهیزات پزشکی از آن جایی که برای انجام الکترفورز احتیاج به جریان یکنواخت ومستقیم جریان برق  (DC) میباشد منبع تغذیه جریان برق مستقیم را در ولتاژهای مختلف با اختلاف ناچیز  در طول مدت الکتروفورز را تامین میکند  .
منهدم کننده حرارتی زباله waste thermal treatment تجهیزات پزشکی استریل با تماس در کنارروغن داغ
میکروتوم بدون یخچال مواج rocking تجهیزات پزشکی دراین نوع که ساده ترین نوع میکروتوم می باشد تیغه ثابت و بافت قالب گیری شده در  حرکت است و با حرکت و تماس بخشی از بافت با ضخامت تنظیم شده برش داده می  شود.
مواد بیو اکتیو (مواد ترمیمی) bio active material تجهیزات پزشکی مواد زیست سازگار که در عملهای ارتوپدی استفاده می شوند
محفظه دستکش دار مواد رادیو اکتیو radioactive تجهیزات پزشکی این محفظه های دستکش دار طراحی شدند تا ایمنی را جهت استفاده از مواد رادیو اکتیوی که در پزشکی کاربرد دارد ایجاد کند به طور معمول دارای چمبر که به یک وکیوم متصل میگردد تشکیل شده است
مورفولوژی سلول Cell Morphology تجهیزات پزشکی سیستمی که از لام عکس گرفته و با پردازش تصویر گلبولهای سفید را با دقت بسیار بالا تعیین می کند
میز دستگاههای آنالایزر Analyzer table تجهیزات پزشکی میزهای مخصوص دستگاههای آنالایزر مثل hplc,pfa,gcو…. جهت استفاده راحتر ازدستگاهها این میزها کاملا درجای خود ثابت هستند
میز لکه گیری decoloring table تجهیزات پزشکی میزی معمولا از جنس استیل که البسه دارای لکه بر روی آن پهن شده و بوسیله مواد شیمیایی لکه گیری می شوند
محیط کشت میکروب شناسی Microbiology تجهیزات پزشکی محیطی که شرایط را برای رشد میکرب فراهم می آورد
میکروتوم (کرایو و زیبایی، میکروتوم) Blades, Microtome تجهیزات پزشکی دستگاهی جهت برداشتن یک لایه از پوست میباشد.
میکروسکوپ جراحی surgical microscope تجهیزات پزشکی میکروسکوپ اتاق عمل باقابلیت حرکتی بالا درتخصصهای متفاوت
میکروسکوپ دوربین دار کروموزوم camera microscope تجهیزات پزشکی دوربین ها می توانند یا مستقیم یا بوسیله آداپتور به میکروسکوپ وصل شوندتا یک  عکس از میدان میکروسکوپ را در مقیاس بزرگتر نشان دهند.این دوربین ها جهت  متد میکروسکوپ به منظور درشت نمایی میدان طراحی شده اند.
میکسرهای گازهای تنفسی air oxygen mixer تجهیزات پزشکی یک واحد ترکیب کننده گازی که چند گاز مختلف را با درصدهای تعریف شده جهت بیهوشی به مسیر تنفسی بیمار تحویل می دهد
مینی ایر دریل mini air drill تجهیزات پزشکی یک ایر دریل جهت استفاده برای مته های کوچک وبا دور تنظیم شده دراعمال جراحی ارتوپدی خاص
میکروسکوپ الکترونی نگاره scanning تجهیزات پزشکی اساس کار بدین شکل است که رشته ای از الکترونها که توسط تفنگ مولد الکترون تولید  شده است از عدسی کندانسور عبور کرده توسط عدسی شیئئ بر روی نمونه مورد  مطالعه متمرکز میگردد. دراین نوع میکروسکوپ کل نمونه با لایه ای نازک از فلز سنگین  بشکل یکنواخت پوشیده میشود  پس هیچ ناحیه ای از آن الکترون را رد نمیکند ولی  الکترونهای تابیده شده به سطح نمونه موجب تولید الکترونهای باز تابیده میشودالکترون های تابیده شده به سطح نمونه موجب تولید الکترونهای باز تابیده شده میشود الکترون های ثانویه که از مدارهای الکترونی خارج شده تشخیص داده میشود و بدین ترتیب  تصویری سه بعدی از نمونه حادث میگردد تفکیک این نوع میکروسکوپها حدود ۱۰  نانو متر است
میکسر هماتولوژی hematology تجهیزات پزشکی سیستمی است که با چرخاندن آرام لوله CBC باعث هموژن و یکنواخت شدن  نمونه قبل از دادن به دستگاه برای خواندن می باشد .
میکرو اچ پی ال سی هموگلوبین hemoglobin analyzer تجهیزات پزشکی یکی از روشهایی که جهت تشخیص هموگلوبینوپاتیها وهموگلوبینهای طبیعی نظیر HBA1C  استفاده میشود
میکسر ورتکس vortex تجهیزات پزشکی این دستگاه برای مخلوط کردن نمونه های داخل لوله با حجم های کم کاربرد دارد .  مخلوط کنی است که حرکت چرخشی و لرزشی روی محور خود دارد .
ماشینهای شستشوی البسه و ملحفه یک درب one door washing machine تجهیزات پزشکی ماشین شستشوی معمولی یک درب جهت شستشوی البسه و ملحفه کثیف غیر عفونی
میکروتوم یخچالدار ultra تجهیزات پزشکی کرایو استات, اولترا میکروتوم,  – توضیحات : ازاین میکروتوم تحت عناوینی نظیر : Cryostat ،Ultra microtome نیز یاد می شود. شامل یک میکروتوم است که در یک کابینت از جنس استیل ضد زنگ که دمای کنترل  شده دارد و کرایو استات نامیده می شود قرار دارد. بنابر این در این نوع  میکروتوم ،  بافت و تیغه همگی در یک اتاقک با کنترلها قرار دارند و کاربر نمونه را از دری که در بالا  یا جلوی اتاقک قرار داده شده وارد آن می کند و در یک نگهدارنده خنک نزدیکمیکروتوم  قرار می دهد. در این دستگاه قابلیت چرخش در سه بعد x ،y،z وجود دارد و بیشترین  طول عمودی پیستون ۵۵ mm  و بیشترین طول پیشرفت افقی حدود ۲۵ mm است.

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

منبع:دایره المعارف جامع تجهیزات پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا