آشنایی با تجهیزات پزشکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیتجهیزات اتاق عملتجهیزات بیمارستانیتجهیزات پزشکیتعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی

پمپ سرنگ JMS مدل SP-100

پمپ سرنگ jms مدل sp-100-iranianbme.com

پمپ سرنگ مدل JMS SP-100-iranianbme.com-مدرسه مهندسی پزشکی

پمپ سرنگ JMS مدل SP-100

مشخصات دستگاه:

۱ – نمایشگر سایز سرنگ: مادامیکه سرنگ تنظیم شده و جا گذاشته شود یکی از لامپ ها روشن می شود و سایز سرنگ به طور اتومات نمایش داده می شود. اگر سرنگ صحیح قرار نگرفته باشد و یا در طول تزریق جدا شود ؛ هر سه لامپ همزمان چشمک زن می شود.

۲ – میزان جریان / نمایشگر مقدار حجم تزریق شده : میزان نرخ تزریق (ML/H) یا مقدار حجم تزریق شده( ml) را نمایش می دهد. مقدار حجم تزریق شده توسط اعداد چشمک زن نشان داده می شود.

۳ – کلید های Flow Rate Setting : هر عدد را توسط کلید های فشاری تنظیم می کند.ارقام به طور سیکلی از ۰ تا ۹ قابل تغییر است.زمانیکه کلید فشار داده نگه داشته شود؛ارقام به طور  پیوسته تغییر می کنند. تنظیم تنها زمانیکه پمپ تزریق نمی کند امکان پذیر است. مادامیکه سرنگ ۲۰ml استفاده می شود تزریق شروع نخواهد شد اگر ریت بیشتر از ۱۰۰ml/h تنظیم شود.

۴ – کلید Volume Infused : زمانیکه این کلید فشار داده می شود مقدار حجم  تزریق شده نمایش داده می شود. اگر کلید Rapid و Volume Infused به طور همزمان فشرده شوند؛ میزان حجم تزریقی در مد Rapid نمایش داده می شود.

۵ –  کلید Reset : فشار همزمان آن با کلید Rapid باعث انفوزیون با مد Rapid می شود.زمانیکه با کلید Volume Infused همزمان فشار داده شود ؛ نمایشگر مقدار حجم تزریق شده صفر می گردد.

۶ – لامپ آلارم Near Empty : وقتی مقدار حجم داخل سرنگ کم شود این چراغ چشمک زن می شود.

۷ – لامپ آلارم Occlusion : اگر فشار داخل لاین و سرنگ بالا برود یا مسیر مسدود شده باشد این چراغ چشمک زن می شود. زمانیکه سرنگ خالی می شود چراغ های انسدادو نزدیک به خالی شدن همزمان چشمک زن می شوند.

۸ – لامپ آلارم Low Battery : زمانیکه باطری نیاز به شارژ مجدد داشته باشد این لامپ چشمک زن می شود.

۹ – کلید Silence : صدای آلارم  با فشار دادن این کلید قطع می شود ؛ تنها صدای آلارم قطع می شود و در صورتیکه شرایط ایجاد آلارم رفع نشود بعد از گذشت ۲ دقیقه مجدداً فعال می شود. لامپ آلارم همچنان تا پایان زمان رفع آلارم چشمک زن می ماند.

۱۰ – کلید Rapid : زمانیکه با کلید Reset همزمان زده می شود پمپ تزریق را به صورت سریع انجام می دهد. این مد برای پر کردن لاین در ابتدای تزریق یا تزریق سریع استفاده می شود. برای نمایش مقدار حجم انتقالی در این مد کلید Rapid و Volume Infused را همزمان فشار دهید.

۱۱ – کلید Start : شروع تزریق

۱۲ – کلید Stop : قطع تزریق

۱۳ – نشانگر Power دستگاه :

  • Mains : دستگاه از برق شهر جهت انفوزیون استفاده می کند.

  • Battery : دستگاه از باطری جهت انفوزیون استفاده می کند.

  • Recharging : در طول مدتی که دستگاه به پریز برق وصل است روشن می ماند و نشان دهنده این است که باطری در حال شارژ شدن است.

تنظیم سرنگ جهت تزریق:

در ابتدا باید سرنگ را درست جا انداخت.برای این کار ابتدا گیره نگهدارنده سرنگ را کاملا به سمت بالا برده و بچرخانید.سرنگ را در محل قرار دهید به طوریکه انتهای مخزن سرنگ در داخل شیار مربوطه قرار گیرد و انتهای پیستون آن نیز در شیار آبی رنگ جا گیرد.سپس گیره سرنگ را به محل اولیه آن برگردانید تا سرنگ در محل خود فیکس شود.

لامپ نشانگر نوع سرنگ روشن خواهد شد . در صورتیکه هر سه لامپ همزمان چشمک بزنند باید چک شود که آیا سرنگ به طور صحیح جا افتاده است یا نه.

تنظیم نرخ تزریق:

– کلید های میزان نرخ تزریق را فشار دهید تا میزان نرخ تزریق دلخواه تنظیم شود.

– ریت تزریق می تواند از ۰٫۱ تا ۳۰۰ml/h برای سرنگ های ۵۰ و ۱۰۰ تنظیم شود و از ۰٫۱ تا ۱۰۰ml/h برای سرنگ ۲۰

– ریت تزریق تنها در زمانی که پمپ انفوزیون نکند قابل تنظیم است. زمانیکه نیاز به تغییر نرخ تزریق در اواسط انفوزیون باشد ابتدا باید کلید Stop را زد.

شروع تزریق :

– لاین و ست مخصوص را به سرنگ وصل کنید.

– کلید Rapid و Reset را همزمان فشار دهید تا داخل تا انتهای آن از محلول داخل سرنگ پر شود.

– بعد از اتصال سرنگ به بیمار کلید Start را برای شروع تزریق فشار دهید. (لامپ استارت چشمک زن می شود.) زمانیکه ادامه تزریق توسط سرنگ جدیدی صورت می گیرد بدون اینکه دستگاه خاموش شود ؛ میزان حجم تزریق شده صفر نمی شود و باید کلید های Reset و Volume Infused را همزمان فشار داد.

– برای قطع تزریق کلید Stop را باید فشار داد (لامپ Stop روشن می شود)

پایان تزریق:

– لامپ های Near Empty و Occlusion روشن می شود و صدای آلارم جهت آگاه کردن پرسنل بلند می شود.

– کلید Silence را برای خاموش کردن موقت آلارم فشار دهید.

– برای خارج کردن سرنگ گیره نگهدارنده آن را کامل بالا داده و بچرخانید.

تزریق سریع:

– زمانیکه نیاز به تزریق سریع دارو باشد کلید های Rapid و Reset را همزمان فشار دهید. این مد تنها زمانیکه هر دو کلید فشار داده شود فعال می شود. در سرنگ های ۵۰ و ۱۰۰ سرعت تزریق سریع ۵۰۰ml/h و در سرنگ ۲۰ این نرخ ۲۵۰ml/h است.

– جهت تزریق سریع در حین کار پمپ کلید Stop را یکبار فشار دهید و سپس کلید های Rapid و Reset را با هم فشار دهید.

– برای محاسبه میزان حجم تزریق شده بر روی کل حجم تزریق شده تا آن زمان در این مد کلید های Rapid و Volume Infused را همزمان فشار دهید.

– تزریق سریع محلولهای با غلظت و چسبندگی بالا توسط سوزن های ظریف ممکن است آلارم انسداد را فعال کند.در این حالت باید در مد نرمال با نرخ تزریق ۳۰۰ml/h یا کمتر تزریق را انجام داد.

نمایش میزان حجم تزریق شده:

– نمایش : کلید Volume Infused را جهت مشاهده حجم کلی تزریق شده فشار دهید. این مد تنها در حاتی که این کلید فشار داده شود فعال می شود.

– Reset : دکمه های Reset و Volume Infused را همزمان فشار دهید تا حجم کلی تزریق شده صفر شود.(زمانیکه که برق دستگاه وصل می شود و پمپ روشن می گردد نمایشگر مقدار حجم تزریق شده به طور اتومات صفر می شود.)

باطری:

مدل SP-100 دارای یک باطری قابل شارژ جهت مواقعی است که برق قطع شده باشد و یا نیاز به جابجایی بیمار باشد.

شارژ باطری:

هنگام اتصال پمپ به برق باطری ها شارژ می شوند. در حین کار پمپ نیز باطری شارژ می شود.بعداز دشارژ شدن کامل باطری برای شارژ کامل آن حدود ۱۵ ساعت زمان نیاز است. زمانیکه دستگاه تازه راه اندازی شده باشد بدلیل عدم شارژ بودن باطری باید ۱۵ ساعت زیر شارژ برود. برای اینکه باطری ماکزیمم شارژ را همیشه داشته باشد توصیه می شود مادامیکه از دستگاه استفاده نمی شود؛دوشاخه آن به برق اصلی وصل باشد.

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا