User Manualآشنایی با تجهیزات پزشکیآموزش اپراتوری تجهیزات پزشکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیتجهیزات پزشکیتعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکیتوانبخشی و مهندسی پزشکیمهندسی پزشکیونتيلاتور

ونتيلاتور نوزادان مدل CHRISTINA

1-مدرسه مهندسی پزشکی-ونتیلاتور

ونتيلاتور نوزادان مدل CHRISTINA

راهنماي استفاده از ونتيلاتور نوزادان مدل CHRISTINA

۱ – هیچگاه ونتیلاتور را بر روی سطوح نرمی که از جنس فوم یا پلاستیک هستند قرار ندهید.این کار باعث جلوگیری از جریان مناسب هوا در داخل ونتیلاتور خواهد گردید.

۲ – تنها از قطعاتی استفاده نمایید که برای استفاده ، استریل یا ضد عفونی شده اند.

۳ – تنها از Patient Tube مخصوص کمپانی STEPHAN استفاده نمایید.

۴ – تنها از اکسیژن و هوای فشرده خشک که جهت مصارف پزشکی کاربرد دارد، استفاده نمایید.

۵ – همچنین دقت نمایید که حداقل فشار ورودی اکسیژن و هوای فشرده مورد نیاز دستگاه، ۳Bar می باشد.

رعایت نکردن موارد فوق، باعث ایجاد اختلال و بروز مشکل فنی ونتیلاتورخواهد شد.

مشخصات ونتیلاتور پیشرفته نوزادان مدل Christina

2-مدرسه مهندسی پزشکی

Christina ، یک ونتیلاتور پیشرفته مخصوص ونتیلاسیون نوزادان با کاربری بسیار آسان و با مشخصات زیر است:

– این ونتیلاتور، قابلیت ونتیلاسیون نوزاد نارس ( Premature ) تا کودک ۲۲ کیلوگرمی را دارا می باشد.

– این ونتیلاتور دارای مانیتور ۱۰/۴ اینچ TFT رنگی بوده و تمامی منحنی ها و لوپهای تنفسی (P-V’ ,V-V’ P-v ,V’-t ,V-t) را رسم نموده و قابلیت تغییر Scale وانجام اندازه گیری برروی تمام آنها و نمایش عددی تمام پارامترهای اندازه گیری شده را نیز دارا می باشد. دارای ونتیلاسیون فرکانس بالای داخلی (HFV) تا ۳۰۰ بار در دقیقه بوده و جهت جلوگیری از عدم تخلیه ریه نوزاد در هنگام استفاده از HFV ، دارای قابلیت Jet Depression می باشد که عملکرد آن، ایجاد فشار منفی در هنگام بازدم، جهت تسریع در محل تخلیه ریه می باشد.

– دارای هر دو تریگر فشاری و جریانی (Flow Trigger: 0.2 – ۲ l/min Flow & Pressure Trigger: 0.2 – 2 mbar ) می باشد.

– دارای قابلیت تنظیم زمان دم از ۰/۱ تا ۲ ثانیه و زمان بازدم از ۰/۱ تا ۵۹ ثانیه میباشد.

– دارای قابلیت تنظیم PEEP از ۰ تا ۲۵ mbar و PLATEU از ۱۵ تا ۶۰ mbar می باشد.

– عملکرد آن به صورت Continuous Flow بوده ( جهت کاهش میزان Dead Space ) و دارای مودهای تنفسی :

IMV , A/C,CMV ,SrMV, اCPAP با مانیتورینگ آپنه، CPAP بدون مانیتورینگ آپنه (جهت کار در حالت CPAP+HFO و Nasal CPAP ) می باشد.

– دارای Aerosol Connection جهت اتصال به نبولایزر می باشد . توسط این Connection می توانید نبولایزر را مستقیما به ونتیلاتور وصل نموده و با همان درصد FlO2 و فلوی تنظیم شده، هردو عمل ونتیلاسیون و تراپی را با دقت بسیار بالا و بطور همزمان انجام دهید.

– همچنین این ونتیلاتور، بدلیل دارا بودن Humidifier Integrated و استفاده از Vaporizer به عنوان Humidifier , امکان تنظیم دقیق و بسیار یکنواخت درصد Humidity هوای تنفسی نوزاد را فراهم آورده و در عین حال، اندازه Patient Tube را به حداقل مقدار خود رسانیده و باعث کاهش Dead Space و Tube Compliance گردیده است.

– این ونتیلاتور ، دارای سیستم Tube Heating در هر دو تیوب Insp و Exp می باشد که این قابلیت، باعث جلوگیری از ایجاد قطرات آب در لوله های تنفسی( out Rain ) خواهد شد.

– استفاده از Flow Sensor با عملکرد از طریق اختلاف فشار و دارای Dead Space بسیار پایین ( ml 0/56 )، باعث ایجاد دقت و سرعت بسیار بالا در اندازه گیری میزان فلو و در عین حال، استحکام بسیار بالای آن گردیده است، بگونه ای که Flow Sensor دستگاه، قابل اتوکلاو نمودن می باشد.

– دارای قابلیت اندازه گیری، کنترل و نمایش دمای هوای تنفسی نوزاد ( قابل تنظیم از ۳۲ تا ۳۹ درجه ) است.

– دارای قابلیت نمایش و کنترل عملکرد Humidifier از ۹۵ تا ۹۸ % است.

– کمپلیانس و مقاومت ونتیلاسیون بطور اتوماتیک توسط ونتیلاتور، اندازه گیری شده و مقادیر آن بر روی صفحه نمایش، نشان داده می شود.

– این ونتیلا تور، تمامی پارامترهای مربوط به تنفس از قبیل: Resistance ,Compliance, I:E Ratio,VT, Temprature, FIO2, Freq, PEEP, Pmin, Pmax را محاسبه و مقدار عددی آنها را نمایش میدهد.

– دارای قابلیت ایجاد آلارم در مورد پارامترهای: Disconnections ,Apnea ,Temperature ,FI02 ,VT, Volume,  Flow ,PEEP ,Power Supply ,Gas Supply, و هرگونه اختلال در عملکرد دستگاه میباشد. همچنین، محدوده آلا رم ها به صورت دستی یا اتو ماتیک میتوانند تنظیم گردند.

– همچنین دارای پورتهای BNC سریال و پارالل جهت تبادل تمامی اطلاعات و یا چاپ اطلاعات و منحنی ها میباشد.

– این ونتیلاتور همچنین به صورت Optional دارای یک اسیلاتور فرکانس بالا با فرکانس ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ بار در دقیقه با دامنه قابل کنترل از ۵ تا ۵۰ میلی بار می باشد که می تواند به آن وصل گردد.

عملکرد قسمت های مختلف ونتیلاتور

3-مدرسه مهندسی پزشکی

۱ – پنل گرافیک شماره ۱ : در این ناحیه، شکل موج فشار هوای تنفسی نمایش داده می شود.

۲ – پنل گرافیگ شماره ۲ : در این ناحیه، بسته به انتخاب کاربر، شکل موج های جریان و حجم هوای تنفسی ویا لوپهای V’/V ,P/V و یا V’/P قابل نمایش خواهند بود.

۳ – ناحیه نمایش آلارمها: در این ناحیه تمامی آلارم های بوجود آمده نمایش داده می شود. حساسیت آلارم ایجاد شده ، از روی رنگ آن، قابل تشخیص خواهد بود( آلارم های بسیار حیاتی که مستلزم عکس العمل فوری از سوی کاربر است، به رنگ قرمز و هشدارهایی که مستلزم توجه کاربر است، به رنگ زرد و تاریخچه آلارم هایی که قبلاً رخ داده بوده اند، به رنگ سبز نمایش داده خواهند شد).همچنین، مود تنفسی جاری دستگاه و روشن یا خاموش بودن Heater (هیتر)دستگاه نیز در این ناحیه قابل رؤیت می باشد.( شکل زیر )

4-مدرسه مهندسی پزشکی

۴ – در این ناحیه، زمان Insp و Exp ، میزان حساسیت تریگر، دمای هوای تنفسی و درصد رطوبت هوای تنفسی قابل تنظیم میباشد. جهت تنظیم پارامترهای مذکور، کافیست بر روی دکمه های ” +” یا ” – ” تعبیه شده در کنار هریک از آنها فشار داده و پس از آن، جهت تایید تنظیم انجام شده، کلید شماره ۲۴ را فشار دهید. در ناحیه ۵ نیز، تنظیماتی که در ناحیه ۴ انجام داده اید، قابل رؤیت است.

توضیح هر یک از قسمت های ناحیه ۴ بترتیب از بالا به پایین، بشرح زیر می باشد:

5-مدرسه مهندسی پزشکی

کلیدهای مخصوص تنظیم زمان Insp و Exp . در هنگام تغییرهریک از آنها، فرکانس تنفس و همچنین درصد Insp در کل سیکل تنفسی قابل مشاهده خواهد بود. توجه نمایید که در این ونتیلاتور، فرکانس تنفس را از طریق تنظیم زمان دم و بازدم تنظیم می نمایید. همانطور که میدانید، فرکانس و زمان دم و زمان بازدم از طریق رابطه

{(( زمان بازدم + زمان دم ) ÷ ۶۰ = فرکانس)} به یکدیگر مربوط میباشند.

چند مثال از نحوه تنظیم نمودن زمان Insp و Exp :

الف : تنظیم Insp= 0.3s و Exp=O.6s مد نظر است:

از طریق کلیدهای + و -، هر یک از زمان های دم و بازدم را بر روی مقدار دلخواه تنظیم نموده و کلید اینتر را فشار دهید.

ب: تنظیم Insp=O.3s و ۶۰= (Rate(Frequency مد نظر است:

ابتدا از طریق کلید + و – مربوط به Insp ، زمان دم را بر روی۳/۰ ثانیه تنظیم نمایید. سپس توسط کلید + و – مربوط به EXP ، زمان بازدم را بگونه ای تغییر دهید تا عدد مربوط به مقدار فرکانس( که در بالای عدد مربوط به زمان بازدم قابل مشاهده است) عدد ۶۰ گردد.

ب: تنظیم ۶۰=( Rate(Frequency و I:E Ratio=1:3 مد نظر است:

اگر فرکانس تنفس، ۶۰ باشد یعنی هر سیکل تنفسی (که شامل دم + بازدم است) برابر ۱ ثانیه خواهد بود.

اگر سیکل تنفسی یک ثانیه ای را به ۴ قسمت تقسیم نماییم، ۳ قسمت آن مربوط به زمان بازدم و ا قسمت آن، مربوط به زمان دم خواهد بود. بنابراین زمان دم برابر ۰/۲۵ ثانیه و زمان بازدم برابر ۰/۷۵ ثانیه خواهد بود. حال طبق روش الف مقدار زمان دم و بازدم را بر روی مقادیر بدست آمده تنظیم نمایید.

6-مدرسه مهندسی پزشکی

کلید مربوط به تنظیم میزان حساسیت تریگر: توجه نمایید که حساسیت تریگر از ۰/۲ تا ۲ mbar و یا ۰/۲ تا ۲ l/min ( بسته به اینکه تریگر فشاری انتخاب شده باشد یا تریگر جریانی ) قابل تنظیم است و هر چه عدد آن بالاتر انتخاب شود، به معنی آن است که حساسیت تریگر کمتر شده است( بنابراین حساسیت تریگر در زمانیکه بر روی عدد ۰/۲ تنظیم شده است، بیشتر از زمانی است که بر روی عدد ۰/۵ تنظیم شده است.)

7-مدرسه مهندسی پزشکی

کلید مربوط به تنظیم میزان درجه گرمای هوای تنفسی ،قابل تنظیم از ۳۰ تا ۳۹ درجه می باشد .دقت نمایید که این دما ،دمای هوای داخل Humidifier می باشد ودمای هوا تیوب تنفسی،یک درجه ،کمتر از این مقدار،تنظیم خواهد شد.

8-مدرسه مهندسی پزشکی

کلید مربوط به تنظیم میزان رطوبت هوای تنفسی قابل تنظیم از ۹۵ تا ۹۸ %(از min تا max )

۵ – همان طور که در توضیحات مربوط به ناحیه ۴ نیز آمد،در این ناحیه ،تنظیماتی که در ناحیه ۴انجام داده اید.قابل رویت است(زمان Insp و EXP درصد INSP درکل سیکل تنفسی ،فرکانس تنفس،میزان حساسیت تریگر،دمای هوای تنفسی ،درصد رطوبت هوای تنفسی)

9-مدرسه مهندسی پزشکی

۶ – ناحیه مونیتورینگ نوزاد تمامی پارامترهای مربوط به تنفس ،توسط دستگاه اندازه گیری شده ومقدار عددی آن دراین ناحیه نمایش داده می شود ( compliance,resistance,temperature,gas ,fio2,frep,mv,peep,pmean,pmax) قابل ذکر است که محدوده های آلارم تمامی پارامترهای ذکر شده،در این ناحیه ودر کنار آنها،قابل مشاهده می باشد وهنگامیکه مقدار پارامتر اندازه گیری شده توسط ونتیلاتور خارج از محدوده آلارم تنظیم شده آن باشد رنگ آن پارامتر ،قرمز شده وآلارم مربوط به آن ، فعال خواهد شد.

۷ – ولوم مربط به تنظیم مقدار peep (قابل تنظیم از ۰ تا ۲۵ میلی بار) همچنین بر روی ان یک دکمه قرمز رنگ وجود دارد که جهت manual ventilation استفاده می گردد. برای انجام تنفس دستی ، کافیست باانگشت خود ، کمی بر روی این دکمه فشار آورید.

۸ – کانکشن مربوط به اتصال تیوب Exp

۹ – سنسور اکسیژن

۱۰ – کانکشن مربوا به اتصال تیوب lnsp

۱۱ – ولوم مربوط به تنظیم مقدار plateau (قابل تنظیم از ۱۵ تا ۶۰ میلی بار)

۱۲ – Humidifier دستگاه که به صورت plateau می باشدودر طراحی آن از تکنولوژی وپورایز استفاده شده است و به مدد آن تنظیم دقیق در صد رطوبت هوای تنفسی،میسر گردیده است.

( قسمتی که اجرای ۷و ۸و ۹و ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ بر روی آن قرا دارد patient component نامیده میشود این قسمت ،توسط پیچی که مابین قسمتهای ۸و ۱۰ قرار دارد به ونتیلاتور متصل می گردد )

10-مدرسه مهندسی پزشکی

۱۳ – کلید مربوط به انتخاب مودهای کاری دستگاه ،توسط این کلید مودهای IMV , sIMV , ASS/cont , monitor, APNea without ,cpap و test قابل انتخاب می باشند ( مود test ،حالتی است که درآن سنسورهای فشارواکسیژن دستگاه تست وکالیبره می گردد).

11-مدرسه مهندسی پزشکی

۱۴ – AerosOI CONNECTION این کانکشن،جهت اتصال نبولایزر به ونتیلاتور می باشد .توسط آن نبولایزر را بطور مستقیم به ونتیلاتور متصل نموده ودقیقا با همان fio2 و fIow تنظم شده، هردوعمل ونتیلاسیون وتراپی را انجام دهید .طرز کار آن بدین صورت است که پس از تغییر دادن وضعیت این کانکشن،قسمتی از هوای تنفسی، بجای ورود به تیوب Insp وارد خروجی AEROSOI شده واز نبولایزر که به این خروجی متصل می گردد عبور کرده ودر y-piece .به هوای تنفسی اضافه می گردد.

12-مدرسه مهندسی پزشکی

۱۵ – Jet depression اینولوم ،جهت ایجاد فشار منفی در هنگام EXP جهت تسریع در تخلیه ریه نوزاد درهنگام عملکرد بصورت HIGh FREqUCY VENRATION می باشد ( ونتیلاتور Christina دارای HFV باردردقیقه می باشد که در اینحالت بدلیل پایین بودن زمان برای Exp ممکن است ریه زمان کافی برای تخلیه رانداشته باشد قابلیت Jet DEPRESSION باایجاد فشار منفی درهنگام ESP باعث افزایش گرادیان فشار بین نوزاد و ونتیلاتور گردیده که در پی آن سرعت تخلیه ریه بالاتر خواهد رفت)

9 - مدرسه مهندسی پزشکی

۱۶ – اگر یکی از ورودی های اکسیژن باهوای فشرده دستگاه قطع شود ویا اختلاف فشار بین آن دو بیشتر از Bar گردد این چراغ روشن شده و آلارم خواهد داد.

۱۷ – ولوم تنظیم درصد fio2

۱۸ – ولوم تنظیم میزان فلوی هوای تنفسی

10-مدرسه مهندسی پزشکی

۱۹ – دکمه mute AIarm که با فشردن این دکمه صدای الارم ایجاد شده برای مدت ۲دقیقه قطع خواهد شد.

11-مدرسه مهندسی پزشکی

۲۰ – دکمه AIARM SET با فشردن این دکمه به مدت ۴ ثانیه ،تمامی محدوده الارمها (محدوده پایین وبالا)بطور اتوماتیک،بر حسب مقادیر تنظیم شده توسط کاربر. ، set خواهد شد.

12-مدرسه مهندسی پزشکی

۲۱ – دکمه trend قابلیت دسترسی به trend تا ۱۲ ساعت

15-مدرسه مهندسی پزشکی

۲۲ – دکمه stop بافشردن این دکمه،منحنی های تنفسی freeze شده ومیتوانید بر روی آنها اندازه گیری های مورد نظر را انجام دهید ( نحوه انجام عمل اندازه گیری،باچرخاندن ولوم شماره ۲۴ ، نمایشگر اندازه گیر، برروی منحنی ،حرکت کرده وتمامی پارامترهای مربوط به منحنی ، به صورت اتوماتیک اندازه گیری شده ودر سمت راست صفحه نمایش نشان داده می شود.)

13-مدرسه مهندسی پزشکی

۲۳ – دکمه print جهت اتصال ونتیلاتور به پرینتر معمولی کامپیوتر بوده و توسط آن می توانید اطلاعات مورد نظر را پرینت نمایید.

14-مدرسه مهندسی پزشکی

۲۴ – پاره ای از عملکرد های ولوم شماره ۲۴ به قرار زیر است:

– انجام عمل اندازه گیری بر روی منحنی ها (توضیح داده شده در شماره ۲۲)

– انتخاب نوع تریگر مورد نیاز ( تریگر فشاری یا جریانی )

– انتخاب منحنی قابل نمایش در ناحیه شماره ۲

– تنظیم دستی محدوده آلارمها

– تغییر scaie نمودارهای نمایش داده شده

۲۵ – در پایین صفحه نمایش دستگاه یک منو وجود دارد توسط چرخاندن ولوم شماره ۲۴ می توانید برروی گزینه های مختلف موجود درآن رفته وبا فشار دادن این ولوم می توانید آنها را انتخاب نمایید.

توضیح گزینه های موجود در این منو، در زیرآمده است.

14-مدرسه مهندسی پزشکی

آموزش نحوه کار با ونتیلاتور:

۱- آماده نمودن دستگاه ونتیلاتور:

– شلنگهای اکسیژن وهوای فشرده دستگاه را به دستگاه وصل نمایید.

– کابل برق دستگاه رابه برق وصل نمایید.

– تیوب ونتیلاسیون را به همراه کانکشنهای مخصوص هیتر آن،به دستگاه وصل نمایید.

– فلو سنسور دستگاه را به کانکشن مر بوط به آن وصل نمایید.

– سنسوردما را به دستگاه و تیوب ونتیلاسیون وصل نمایید. دقت نمایید که سنسور دما دارای ۲ کانکشن برای اتصال به دستگاه می باشد که یک کانکشن به خود دستگاه وکانکشن دیگر به پشت قسمت فلزی هیومیدیفایر وصل می گردد.

– سنسور فشار تیوب رابه دستگاه وصل نمایید.

15

۲ – روشن نمودن دستگاه ونتیلاتور:

ابتدا از طریق دکمه اصلی برق دستگاه (واقع در سمت راست دستگاه) برق را وارد دستگاه نمایید. پس از حدود ۳۰ ثانیه ،پروسه تستهای اتوماتیک دستگاه به پایان می رسد واز آن به بعد سیستم شما را راهنمایی خواهد نمود .ابتدا پیغام زیررا برروی صفحه نمایش خواهید دید.

1-مدرسه مهندسی پزشکی

دکمه انتخاب مود را بر روی test قرار دهید در این حالت دستگاه درمورد کالیبراسیون سنسور فشار و کالیبراسیون سنسور اکسیژن از شما سوال خواهد نمود. درابتدا پیغام زیر را خواهید دید.

2-مدرسه مهندسی پزشکی

این سوال در مورد کالیبراسیون سنسور فشار می باشد. همیشه به این سوال پاسخ no دهید.زیرا کالیبر اسیون سنسور فشار باید در فشار ۵۰ میلی بار انجام گردد. و در غیر اینصورت .سنسور فشار از کالیبراسیون خارج خواهد شد (دقت نمایید که صفحه آبی رنگ صفحه فعال می باشد. بنابراین در شکل بالا،گزینه no انتخاب گردیده است)بنابراین با چرخاندن کلید شماره ۲۴ ،گزینه no رافعال نموده وسپس با فشار دادن کلید ۲۴ ،انتخاب خود را تائید نمایید.

سوال دوم در مورد کالیبراسیون سنسور اکسیژن خواهد بود.

3-مدرسه مهندسی پزشکی

در مورد پاسخ به سوال ، مختار می باشید. اگر پاسخ no راانتخاب نمایید.عمل تست تمام شده و پیغام زیر خواهید دید.

4مدرسه مهندسی پزشکی

اگر پاسخ yes را انتخاب نمایید .پیغام زیر نمایان خواهد شد.

5-مدرسه مهندسی پزشکی

در این حال سنسور اکسیژن رااز جای خود بیرون آورده ودر هوای آزاد قرار دهید وسپس گزینه ok راانتخاب نمایید. پس ازان ،دستگاه بطور اتوماتیک سنسور اکسیژن را کالیبره کرده ودر پایان ،پیغام زیر رامشاهده خواهید نمود.

6-مدرسه مهندسی پزشکی

سنسور اکسیژن رادر جای خود قرار دهید وکلید شماره ۲۴ را فشار دهید حال پیغام زیر را مشاهده خواهید نمود.

7-مدرسه مهندسی پزشکی

عمل کالیبراسیون تمام شده است ومی توانید توسط سلکتور شماره ۱۳ مود ونتیلاسیون مورد نظر خود را انتخاب و از دستگاه استفاده نمایید( توجه نمایید که کالیبراسیون سنسور اکسیژن هر ۴ساعت یکبار بطور اتوماتیک انجام خواهد گردید.)

۳- نحوه کار با دستگاه:

جهت انجام عمل ونتیلاسیون کافیست ابتدا مقادیرمربوط به عمل تنفسی را مانند ( peep از طریق ولوم شماره ۷ ) pmax (از طریق ولوم شماره ۱۱) زمان دم وبازدم (از طریق ناحیه شماره ۴) میزان حساسیت تریگر ( درصورت تمایل به استفاده از مودهای patient trgger وازطریق ناحیه شماره ۴) میزان دما ورطوبت هوای تنفسی ( از طریق ناحیه ۴) میزان فلوی هوای تنفسی ( از طریق ولوم شماره ۱۸ ) ومیزان درصد fio2 ( از طریق ولوم شماره ۱۷ ) جهت فعال نمودن قابلیت JetDepression کافیست ولوم شماره ۱۵ رابه مقدار دلخواه تنظیم نمایید.

جهت اتصال نبولایزر به ونتیلاتور وفعال نمودن آن،ابتدا فیلتر مخصوص استفاده از نیولایزر را بین تیوب تنفسی exp نوزاد و ونتیلاتور (کانکشن شماره ۸) قرار داده وکلید AerosoI (کلید شماره ۱۴ ) رادرحالت on قرار دهید.

۴ – خاموش نمودن دستگاه ونتیلاتور:

ابتدا دکمه انتخاب مود را بر روی گزینه ” OFF ” قرار دهید. سپس صفحه زیر، ظاهر خواهد گردید.

8-مدرسه مهندسی پزشکی

توسط ولوم شماره ۲۴ ، به این پرسش، پاسخ ” YES ” دهید تا دستگاه. به حالت Standby برود.

حال می توانید دستگاه را درحالت معین قرار دهید و یا با خاموش نمودن کلید اصلی ON/OFF دستگاه ، دستگاه را بطور کامل خاموش نمایید.

توجه نمايید که تا زمانیکه دکمه مود دستگاه را بر روی OFF قرار نداده و پاسخ پرسش دستگاه را YES نکنید، دستگاه، خاموش نشده و درصورت خاموش کردن کلید اصلی برق دستگاه و يا درآوردن کابل برق دستگاه، ونتیلاتور بر روی باطری داخلی خود سوئیچ نموده و آلارم ” ! PowerSupply Fail ” بر روی مانیتور دستگاه ظاهر خواهد شد.

نکاتی در مورد نحوه نگهداری از دستگاه ونتیلاتور:

patient Tube : این تیوب، دارای  Heaterداخلی بوده و در مواقع لزوم، میتوانید آنرا بطور کامل داخل اتوکلاو قرار داده و استریل نمایید. همچنین میتوانید آنرا به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فلرف حاوی دکونکس قرار دهید.در این حالت، دقت نمایید که کانکشن های مربوط به هیتر تیوب، داخل ظرف نیفتند.

patient Component : این قسمت توسط یک پیچ، به دستگاه متصل شده است. جهت استریل نمودن آن، کافیست پیچ مربوطه را با دست باز نموده (در این حالت، کل قسمت یاد شده براحتی از ونتیلاتور جدا خواهد شد ) سپس بطری Humidifier را با چرخاندن در خلاف جهت عقربه های ساعت، از آن جدا نمایید. حال میتوانید کل patient Component  را همراه با بطری Humidifier داخل اتوکلاو قرار داده و استریل نمایید.

Flow Sensor  : ابتدا با آچار مخصوص دستگاه، براحتی پره های موجود در دو طرف آنرا باز نموده و آنها را جدا نمایید. سپس میتوانید آنرا داخل اتوکلاو، استریل نمایید و یا ضد عفونی نمایید. پس از ضد عفونی کردن، حتماً با یک سرنگ حاوی آب مقطر، داخل آن را شستشو دهید.سپس صبر نمایید تا سنسور، خشک گردد پس از آن استفاده نمایید.

Temperature Sensor  : این سنسور، در انواع اتوکلاوها ( غیر از اتوکلاو بخاری ) قابل استریل شدن است. پیشنهاد می گردد، تنها، کابل آنرا با پارچه آغشته به ماده ضدعفونی کننده، ضدعفونی نمایید. به هیچ عنوان نوک سنسور دما را ضدعفونی نکنید، در غیر اين صورت، سنسور دما، خراب خواهد شد.

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا