آشنایی با تجهیزات پزشکیآموزش تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکیاخبار مدرسه مهندسی پزشکیتجهیزات پزشکی

الکتروشوک ZOLL

الکتروشوک مدل zoll-الکتروشوک-کار با الکتروشوک zoll

دفیبریلاتور یا الکتروشوک ZOLL مدل MSeries

 

مشخصات دستگاه الکتروشوک ZOLL :

 

کاربری الکتروشوک ZOLL-دفیبریلاتور-مشخصات الکتروشوک

۱ – کلید سلکتور : این سوئیچ اجازه انتخاب مدهای زیر را می دهد:

Pacer , OFF, Monitor, Defib

۲ – د کمه های انتخاب انرژی دفیبريلاتور : دو دکمه بالا و پایین سطح انرژی دفیبریلاتور را تنظیم می نماید . یک سری از این دکمه ها روی پنل و یکسری دیگر روی پدل استرنوم قرار دارد . دکمه مناسب بالا یا پایین را فشار داده و نگه دارید تا زمانیکه سطح انرژی دلخواه بر روی نمایشگر نشان داده شود .

 

پدل الکتروشوک-دفیبریلاتور-کار با دفیبریلاتور-آموزش کار با الکتروشوک به طور کامل

۳ – دکمه ی شارژ دفیبريلاتور : دکمه شارژ بر روی پنل جلوی دستگاه یا در صورت استفاده از پدلها بر روی پدل آپکس؛ دستگاه را تا سطح انرژی انتخابی شارژ می کند .

 

پدل الکتروشوک-شارژ دفیبریلاتور-آموزش کار با الکتروشوک-کار با دفیبریلاتور-ZOOL

 

۴ – شوک : دکمه شوک روشن می شود وقتیکه دفیبریلاتور شارژ شده و آماده است . جهت تخلیه دستگاه این دکمه را فشار داده و نگه دارید . دکمه شوک فقط زمانی فعال است که پدهای چند کاره ؛ پدلهای قابل اتوکلاو خارجی یا پدلهای دفیبریلاتور داخلی بدون دکمه دشارژ استفاده شوند .

هر پدل اکسترنال یک دکمه شوک دارد که جهت تخلیه هر دو به طور همزمان فشار داده می شوند .

۵ – Analyze : این دکمه آنالیز ECG را برای شناسایی ریتم های قابل شوک انجام می دهد .

۶ – Soft Keys : دکمه های  بدون لیبل که دقیقا زیر نمایشگر قرار دارند و عملکردهای مختلف را با توجه به مد مربوطه کنترل می کنند . لیبل ها برای هر کلید بر روی نمایشگر دقیقا بالای هر کلید ظاهر می شود .

۷ – LEAD : با فشار دادن این دکمه لیدهای مختلف ECG قابل انتخاب می باشد . (I,II.III,aVR,aVL,aVF,Paddles)

۸ – SIZE : این دکمه اجازه می دهد تا سایز سیگنال ECG نمایش داده شده را عوض کرد . سایزهای موجود عبارتند از ۰/۵ ؛ ۱ ؛ ۱/۵ ؛ ۲ ؛ ۳ cm/mV و در بالاترین قسمت سمت راست صفحه نمایش داده می شوند .

 

مشخصات الکتروشوک-دفیبریلاتور-کار با دفیبریلاتور-آموزش کاربری دفیبریلاتور

 

۹ – Alarm Suspand : این دکمه جهت فعال یا غیر فعال کردن کلیه آلارمها به کار می رود . زمانیکه آلارم فعال باشد یک سمبل زنگ در بالاترین قسمت وسط نمایشگر ظاهر می شود. اگر آلارم به طور موقت غیر فعال گردد یک علامت ضربدر بر روی نشانگر آلارم روی صفحه ظاهر می شود .

۱۰ – Recorder : این دکمه کنترلی استریپ گرفتن از سیگنال را آغاز یا قطع می کند . یک دکمه رکوردر بر روی پنل جلویی و دیگری بر روی پدل استرنوم قرار دارد .

۱۱ – ولوم بیپ ECG : این دکمه اجازه تنظیم دستی صدای بیپ QRS را از ماکزیمم آن تا قطع صدا می دهد . صدای آلارم HR و صدای آماده بودن شارژ قابل تنظیم نمی باشد . این دکمه را فشار دهید تا یک منو جهت تنظیم صدا توسط دکمه های ۶ نمایان شود .

۱۲ – تنظیم نور و کنتراست : این دکمه سبب ظاهر شدن یک منو بر روی صفحه می شود که توسط کلیدهای ۶ می توان میزان نور را تنظیم نمود .

۱۳ – Charge On : وقتیکه دفیبریلاتور های مدل mSeries به برق وصل باشند این نشانگرها به صورت زیر عمل می کنند :

– نشانگر نارنجی-زرد به طور پیوسته روشن باشد به معنی اینست که دستگاه خاموش است و باطری در حال شارژ است یا روشن است و با باطری بر روی دستگاه نصب است .

– نشانگر سبز به طور پیوسته روشن باشد به این معنی است که دستگاه خاموش است و باطری دستگاه به طور کامل شارژ شده است .

– نشانگر سبز یا نارنجی –زرد به طور تناوبی روشن باشد بدین معناست که باطری بر روی دستگاه نصب نیست یا شارژ باطری دچار مشکل شده است .

– زمانی که دستگاه به برق نباشد این نشانگر خاموش می ماند .

۱۴ – سینی کاغذ : این قسمت کاغذ را در خود جهت رکورد نگه می دارد . به سمت پایین فشار دهید و بکشید تا کشو باز شود و کاغذ جایگزین نمایید .

 

سینی کاغذ الکتروشوک-دفیبریلاتور-کاربری دفیبریلاتور-مدرسه مهندسی پزشکی

۱۵ – Summary : این دکمه اطلاعات ذخیره شده از بیمار را نشان داده و آنرا به عنوان یک خلاصه گزارش پرینت می گیرد.

۱۶ – Code Maker : این دکمه یک منو و دکمه های ۶ را فعال می کند که توسط آنها به سیستم اجازه داده می شود تا حافظه داخلی دستگاه و انتقال داروهای مختلف رکورد گرفته شود .

۱۷ – PC MCIA Data Card Slot

۱۸ – PC Card Modem Slot

۱۹ – خروجی پیس mA : زمانیکه مد پیس انتخاب می شود این دکمه کنترلی میزان جریان انتقالی به پدهای MFE را تنظیم می نماید . میزان جریان انتخابی برروی نمایشگر نمایان می شود .

۲۰ – دکمه ۱ : ۴

۲۱ – ريت پیس ppm : وقتیکه مد پیس انتخاب می شود این دکمه کنترلی ریتی که در آن پیس میکر کار می کند را تنظیم می نماید . میزان ریت انتخابی بر روی صفحه نمایشگر نشان داده می شود .

۲۲ – Alarm Speaker & Systole : صدای HR را درطول مانیتورینگ و صدای آلارم را زمانیکه شرایط آن پیش می آید پخش می کند .

۲۳ – میکروفن (optional) :

– چراغ نشانگر شارژ دستگاه بر روی پدل آپکس قرار دارد که مادامیکه دفیبریلاتور شارژ شده و آماده است روشن می شود.

– پدلهای بیمار دارای دو سایز بزرگسال و اطفال می باشد که پدل اطفال درست در زیر سطح پدل بزرگسال قرار دارد و با هل دادن دکمه مشکی در قسمت جلوی هر پدل و سر دادن پدل بزرگسال به سمت جلو قابل دسترسی می باشند . وقتیکه پدل بزرگسال را مجدد جایگذاری می کنیم مهم است که پدل به طور صحیح در محل جا افتاده باشد .

 

مانیتورينگ (دفیبریلاتور ) الکتروشوک ZOLL :

ابتدا سوئیچ سلکتور ۱ را بر روی حالت مانیتورینگ تنظیم نمایید .

دکمه ۷ را فشار دهید تا زمانیکه لید مورد نظر انتخاب شود .( لید انتخابی بر روی صفحه نمایشگر در بالاترین قسمت سمت راست نمایش داده می شود .)

در صورتیکه بر روی مانیتور پیام ECG Lead Off ظاهر شده باشد لید وایرها ؛ الکترودهای ECG و اتصالات مربوطه را بررسی کنید .

جهت تنظیم سایز دلخواه برای سیگنال دکمه (Size) را فشار دهید .

– برای تنظیم محدوده ریت آلارم HR ابتدا از میان دکمه های ۶ آنرا که بالایش بر روی مانیتور آلارم نوشته شده است فشاردهید. منوی مربوط به آلارم بر روی صفحه ظاهر می شود . دکمه Select Param را فشار دهید. این باعث قرار گرفتن HighLight بر روی پارامترهای منو می شود که می توان توسط دکمه NextField بر روی پارامتر مورد نظر رفت و بوسیله دکمه های Inc و Dec محدوده ریت آلارم را تنظیم نمود .

– بعد از آماده کردن قسمتهای مختلف لیدها را بر روی سینه بیمار در محل مناسب آن نصب نمایید تا سیگنال قلبی بیمار همراه با HR آن بر روی مانیتور ظاهر شود .

 

(دفیبریلاتور ) الکتروشوک ZOLL

– ابتدا توسط سوئیچ سلکتور یک بر روی حالت DEFIB بروید . دستگاه به طور اتومات ۲۰۰ ژول را انتخاب می نماید .

– توسط دکمه LEAD حالت Paddles را انتخاب نمایید .

– پدلها را از محل آن خارج کنید و نگه دارید سپس انرژی مورد نظررا توسط کلید های ۲ بر روی پنل یا دکمه های روی پدل Sternum انتخاب نمایید .

– دکمه شارژ بر روی پنل جلو و یا بر روی پدل Apex فشار دهید تا دستگاه انرژی مورد نظر را ذخیره نماید.

– پدلها را بر روی قفسه سینه بیمار ( یکی بر روی آپکس و دیگری بر روی استرنوم ) قرار دهید و همزمان دکمه های SHOCK بر روی هر دو پدل را فشار دهید تا انرژی انتخابی تخلیه شود .

توجه : در صورت دستور پزشک دکمه Sync نیز باید زده شود . برای اینکار از طریق دکمه های ۶ آنرا که روی آن بر روی نمایشگر Sync نوشته شده است فشار دهید تا فعال گردد .

 

تست دفیبريلاتور جهت اطمینان از صحت عملکرد آن:

برای تست دستگاه پدلها را در محل آنها قرار دهید . و توسط دکمه های Select Energy میزان انرژی تست که ۳۰ ژول است را انتخاب نمایید . سپس دکمه Charge را فشار دهید تا انرژی مورد نظر ذخیره گردد . بعد از این مرحله بدون اینکه پدلها را از محلشان خارج کنید به طور همزمان دکمه های Shock بر روی هر دو پدل را برای تخلیه انرژی فشار دهید . اگر پیام TEST OK بر روی نمایشگر ظاهر شود دستگاه مشکلی ندارد در غیر اینصورت باید ایراد آن بررسی شود .

 

نگهداری پیشگیرانه دفیبریلاتور :

دفیبریلاتور و متعلقات آن در برابر بسیاری از محلولهای نظافتی مقاوم هستند . جهت تمیز کردن آن می توان از محلول % ۹۲ الکل یا محلول آب و صابون استفاده نمود .

پیشنهاد می شود که برای تمیز کردن دستگاه پدلها و کابل ها از یک پارچه نرم نمدار و محلولهای اشاره شده استفاده شود .

هیچ یک از قسمتهای دستگاه را در آب یا هر نوع مایع دیگر غوطه ور نکنید .

دستگاه را به هیچ وجه استریل ننمایید و بعد از هر بار استفاده باید با مراقبت زیاد پدلها را تمیز کرد.

 

مدرسه مهندسی پزشکی ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا